Faktaboks

Henri Rousseau
Uttale
rusˈå
Født
21. mai 1844, Laval, Frankrike
Død
2. september 1910, Paris, Frankrike
Krigen

Henri Rousseau regnes som grunnleggeren av naivismen.

Av .
.
Løvens måltid
Løvens måltid, 1907, Metropolitan Museum of Art
Av .

Henri Rousseau var en fransk maler. Han var selvlært, men ble likevel en av den franske avantgardens mer betydningsfulle kunstnere. Naivismen regnes å ha sitt utgangspunkt i Rousseau. Han var opprinnelig tollfunksjonær i Paris, derav kallenavnet «Le Douanier» (tolleren), og ble først kunstner på heltid i en alder av 49. Han debuterte i 1886 på Salon des Indépendants, der han utstilte hvert år frem til sin død i 1910.

Gjennombrudd

Etter debuten ble Rousseau introdusert i Paris' kunstmiljø av forfatteren Alfred Jarry og kom i kontakt med Camille Pissarro og Paul Gauguin. Hans definitive gjennombrudd kom i 1905 da han stilte ut sammen med Henri Matisse og de franske fauvistene. Før dette hadde kritikerne som regel hånet hans tekniske begrensninger og nærmeste barnlige uttrykk, men fra da av han fikk han mer positiv omtale og ble også en favoritt hos den innflytelsesrike forleggeren og kunstsamleren Ambroise Vollard.

Eksotisk naivisme

Han malte ofte landskapet ved Seinen og Oise i en finpenslet teknikk, befolket med enkle, borgerlige mennesker. Mest kjent ble han imidlertid for sine motiver fra fantasiens verden, merkelige dypgrønne urskoger med mennesker og dyr i eksotiske og mystiske omgivelser, som i Slangetemmersken (1907) og Skogen med apene (1908). Til tross for sin eksotiske billedverden forlot Rousseau i realiteten aldri Frankrike, inspirasjon ble i stedet hentet fra botaniske hager, dyrehager, bøker, magasiner og fortellinger fra andres ekspedisjoner.

Hans motiver kunne også ha symbolsk innhold, som i Krigen (1894). Men den naive og detaljerte stilen var alltid den samme, likeledes den fint modellerende penselføringen. Med enkle virkemidler viste han en særskilt evne til å frembringe poetiske og uttrykksfulle stemninger i sine bilder. Hans forførende, men samtidig noe skremmende og skumle motiver fra en fjern verden fikk også ekstra relevans ved at de tidvis ble sett i sammenheng med hvordan de stadige omveltningene i den nye moderne verden ble møtt med både begjær og frykt. Rousseaus kunst var en inspirasjonskilde for flere andre banebrytende kunstnere, blant andre Pablo Picasso, Vasilij Kandinskij og surrealister som Max Ernst og Paul Delvaux.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg