Portrett av Håkon Austbø av Ivan Tostrup. Gjengitt med tillatelse

Håkon Austbø, internasjonalt kjent norsk pianist. Professor ved Norges musikkhøgskole. Austbø har en omfattende internasjonal utøver- og pedagogvirksomhet å vise til, likeså en diskografi med mer enn 40 CD-er og et stort antall LP-plater. Hans repertoar har tyngdepunkt fra romantikken via det 20. århundre til samtidens musikk.

Med Hildegunn Reuter som lærer fra 1960 til 1966 debuterte han i Universitetes aula i Oslo 1964, 15 år gammel. Året før spilte han med Musikselskabet Harmoniens Orkester i Bergen. Fra 1966 til 1971 studerte Austbø ved École Normale de Musique og Conservatoire National Supérieur i Paris. Lærere der var Lélia Gousseau, Elsa Barraine og Blanche Bascourret samt Ilona Kabos i England og Sveits. I 1970–71 studerte han også med Yvonne Loriod, Olivier Messiaens andre kone. Han hadde også tett samarbeid med Messiaen og tok dessuten analyseklassen hos Elsa Barraine. Han studerte videre ved Juilliard School of Music i New York i årene 1972–74 og siden ved Staatliche Hochschule für Musik i München, hvor han var elev av Ludwig Hoffmann.

Austbø bosatte seg i Nederland i 1974. Han ble først dosent ved konservatoriet i Utrecht i 1980, senere i 1994 ved Conservatorium van Amsterdam. Begge steder var han leder for klaverutdanningen. Han flyttet tilbake til Norge i 2005 og ble i 2007 professor ved Institutt for musikk og dans ved Universitetet i Stavanger. I 2013 ble han tilsatt som professor ved Norges musikkhøgskole, hvor han arbeider med forskningsprosjektet Den tenkende musiker.

Austbø har vunnet flere internasjonale konkurranser, mottatt en rekke priser og utmerkelser. Av norske priser mottok han Kritikerprisen i 1989, Spellemannprisen i 1989, 1991 og 1994, Grieg-prisen i 2003 og Gammlengprisen i kategorien «klassisk» i 2009, og ble kåret til Årets utøver av Norsk Komponistforening i 1992. Av utenlandske priser kan nevnes førstepris i Concours de la Guilde Française des Artistes Solistes i 1970, Messiaen-konkurransen for samtidsmusikk i Royan 1971, Ravel-konkurransen i Paris 1975 og Edison Classical Music Award i 1998, den siste for innspilling av Messiaens Catalogue d'oiseaux og Petites esquisses d'oiseaux. Han ble utnevnt til ridder av den franske Légion des Arts et des Lettres i 2013.

Han har også gjort seg bemerket som kammermusiker; i klaverduo med Marina Horak og i Trio du Nord sammen med Ole Bøhn og Hege Waldeland. Han har også et utstrakt tverrfaglig samarbeid med diktere, skuespillere, koreografer og jazzmusikere.

Austbø er kjent som en av de aller fremste tolkerne av Claude Debussys, Olivier Messiaens og Aleksandr Skrjabins musikk. Av de to førstnevnte, samt Edvard Grieg og Leoš Janáček, har han spilt inn alle klaververker. Austbø er svært opptatt av komponistenes interesse for klang – for Messiaens og Skrjabins vedkommende også for indre forestillinger av farger ved skiftende akkordikk og tonespektre. Austbø har gitt et sterkt bidrag til å gjenskape Skrjabins fargeteorivisjoner ved å overføre det klanglige til det visuelle, og i 1994 maktet han å gi den første autentiske fremførelse av fargestemmen i Skrjabins Prometheus. På samme måte har han utarbeidet en digital, visuell omforming av Messiaens egne skriftlige utlegninger om fargeopplevelser ved opplevelse av egen musikk.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.