Goya, motorskip bygget i Norge i 1940 og beslagslagt av den Tyske okkupasjonsmakten i 1941. Det ble senket av en sovjetisk ubåt mot slutten av andre verdenskrig mens det transportete tyske tropper. Av 7000 personer ombord overlevde 183. Senkningen av Goya er en av det største skipskatastrofer noensinne. 

Goya ble bygget ved Akers mek. verksted i Oslo for Mowincels Syd-Amerikalinje i 1940. Skipet ble sjøsatt 4.april 1940. I 1941 ble det beslaglagt av tyskerne mens utrustningsarbeidet fortsatte med betydelig tidssabotasje fra verftsarbeiderne.

I mars 1943 ble Goya levert til Hapag i Hamburg og senere benyttet dels som målfartøy for ubåtøvelser men mest som transportfartøy.

Natten til 17.april 1945 var skipet på vei fra Hela nord for Gdynia til København med mer enn 7000 soldater og flyktninger fra Øst-Preussen ombord. Det ble eskortert av to minesveipere, men den lille konvoien måtte gjøre en stans ved midnattstid for reparasjon av den ene minesveiperen. Da ble det skutt to torpedoer fra en russisk ubåt som hadde fulgt konvoien, og Goya brakk i to og sank i løpet av et par minutter. Færre enn 200 mennesker overlevde, og dette regnes som en av de største skipskatastrofene. 

Sovjetunionen benektet lenge torpederingen. Nøyaktig 58 år etter katastrofen, 16. april 2003 ble vraket funnet med 3-D sonar på 76 m dyp, i bemerkelsesverdig god stand.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

1. oktober 2012 skrev Yngve Jarslett

Uten å forminske tragedien, Goya var ikke et flyktningeskip, men et tysk marineskip. Og å bruke begrepet udåd i denne sammenheng er neppe objektivt.

2. oktober 2012 skrev Tor Wisting

Hvordan definere et marineskip i denne sammenhengen. Er det et skip for troppetransport eller evt et lasteskip for krigmateriell?

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.