Frosta Dampskibsselskap

D/S Frosta ved Frostakaia i Trondheim.

av . fri

Frosta Dampskibsselskab, Frosta i Trøndelag, ble stiftet i 1898. Selskapet fikk etter hvert tre dampskip som opererte på Trondheimsfjorden frem til 1957, da det sammen med 6 andre båt- og busselskap fusjonerte til Fosen Trafikklag AS.

Den første ruten, Trondheim-Frosta-Stjørdal-Åsen, ble åpnet i 1899 med D/S "Frosta". Anløpsstedene i hjemkommunen var Holmberget, Småland og Tautra, som ble anløpt annenhver dag. I Trondheim hadde båtene fast kaiplass ved kanalen nederst i Prinsensgate. Dette stedet er fortsatt kjent som Frostakaia. I 1903 utvidet rederiet virksomheten til å omfatte Leksvik og Leksvikstranda, helt ut til Vanvikan på den andre siden av fjorden. Dette var en omfattende rute med mange anløpssteder og det ble behov for å anskaffe flere båter.

Båtene

Selskapets første båt var D/S "Frosta", bygget ved Trondhjems Mekaniske Verksted (TMV) i 1899. Den var på 113 bruttotonn. Fra 1903, når Leksvik kom på rutenettet, ble gamle D/S "Orkla" kjøpt fra Det Ørkedalske Dampskibsselskap og omdøpt til "Tautra". Denne båten var bygget ved Trolla Brug i 1868, men var blitt ombygd og forlenget ved TMV i 1894. Den var på 106 bruttotonn og ble værende i Frosta-selskapets tjeneste til 1916. I 1914 kom så D/S "Lagatun", bygget ved J. Storviks mek. verksted. "Lagatun", som var på 179 bruttotonn, ble rederiets flaggskip. Den har også gjort seg bemerket på en annen måte; som illustrasjon i Leif Halses tegneserie om Vangsgutane. "Frosta" er den eneste av båtene som tjente rederiet i hele dets 59 år lange historie.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg