Frosta Dampskibsselskab, Frosta i Trøndelag, ble stiftet i 1898.  Selskapet fikk etter hvert tre dampskip som opererte på Trondheimsfjorden frem til 1957, da det sammen med 6 andre båt- og busselskap fusjonerte til Fosen Trafikklag AS.

Den første ruten, Trondheim-Frosta-Stjørdal-Åsen, ble åpnet i 1899 med D/S "Frosta". Anløpsstedene i hjemkommunen var Holmberget, Småland og Tautra, som ble anløpt annenhver dag. I Trondheim hadde båtene fast kaiplass ved kanalen nederst i Prinsensgate. Dette stedet er fortsatt kjent som Frostakaia.  I 1903 utvidet rederiet virksomheten til å omfatte Leksvik og Leksvikstranda, helt ut til Vanvikan på den andre siden av fjorden. Dette var en omfattende rute med mange anløpssteder og det ble behov for å anskaffe flere båter. 

Selskapets første båt var D/S "Frosta", bygget ved Trondhjems Mekaniske Verksted (TMV) i 1899. Den var på 113 bruttotonn. Fra 1903, når Leksvik kom på rutenettet, ble gamle D/S "Orkla" kjøpt fra Det Ørkedalske Dampskibsselskap og omdøpt til "Tautra". Denne båten var bygget ved Trolla Brug i 1868, men var blitt ombygd og forlenget ved TMV i 1894. Den var på 106 bruttotonn og ble værende i Frosta-selskapets tjeneste til 1916. I 1914 kom så D/S "Lagatun", bygget ved J. Storviks mek. verksted. "Lagatun", som var på 179 bruttotonn, ble rederiets flaggskip. Den har også gjort seg bemerket på en annen måte; som illustrasjon i Leif Halses tegneserie om Vangsgutane. "Frosta" er den eneste av båtene som tjente rederiet i hele dets 59 år lange historie.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.