Trondhjems mekaniske Værksted

Trondhjems mekaniske Værksted 1930. DS Trolla ligger i tørrdokk foran det som i dag er den kjente rekken av uterestauranter på Solsiden kjøpesenter.
av . CC BY 2.0

Trondhjems mekaniske Værksted (TMV), tidligere skipsverft og mekanisk verksted i Trondheim, opprettet i 1872 og nedlagt i 1983. Fra 1895 hadde verkstedet tilhold ved Bakkestranden, der bydelen Nedre Elvehavn i dag ligger.

Historie

Trondhjems mekaniske Værksted ble dannet ved sammenslåing av Fabriken ved Nidelven, som blant annet produserte dampmaskiner og lokomotiv og Trolla Brug som varjernstøperi og mekanisk verksted. Bedriften hadde 400 ansatte allerede ved oppstarten i 1872, men ble rammet av den økonomiske verdenskrisen i 1875 og 1876 og gikk konkurs i 1876. Men bedriften hadde betydelige realverdier og ble startet opp igjen i 1877. Beliggenheten i elveslyngen ovenfor Gamle Bybro var ugunstig med hensyn til hvor store skip som kunne bygges, så verkstedet ble i 1895 flyttet til fjæreområdet nedenfor bydelen Rosenborg. Verftet anla her blant annet fire beddinger og to tørrdokker, samt maskinverksted, kjeleverksted, valseverk og støperi. Mens man ved det opprinnelige verftet kunne bygge skip på opp til 400 tonn ble grensen nå hevet til 4500 tonn.

Virksomheten 

TMV hadde i 1900 rundt 725 ansatte og var landets åttende største skipsverft. Mellom 1896 og 1910 bygget verkstedet 68 skip. Særlig mange skip er i tidens løp bygget for rederiene som drev Hurtigruten. Blant disse er DS Erling Jarl (1895), DS Haakon VII (1907) og MS Harald Jarl (1960). MS Narvik var siste byggenummer (nr. 827) i 1982. TMV ble oppkjøpt av Akergruppen i 1960 og lagt ned i 1983.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg