Førde lufthamn, Bringeland, sivil, regional lufthavn på kortbanenettet. Lufthavnen ligger i Gaular kommune, Sogn og Fjordane, ca. 16 km utenfor Førde. Lufthavnen ble åpnet i august 1986 til erstatning for den tidligere Førde lufthavn, som lå i byens havneområde. Den eies og drives av Avinor AS.

Sunnfjord er preget av fjell, trange daler og fjorder, og slet i tidligere år med kommunikasjonen til resten av landet. Tidlig på 1960-tallet kom en Stortingsmelding som sa at Sogn og Fjordane skulle få fire kortbaneflyplasser, og en av dem skulle ligge i Førde. Imidlertid ble planen senere redusert til to, og disse to ble plassert i Sogndal og Florø.

Næringslivet i Førde hadde fin vekst på 1960-tallet, og i 1965 ble byen utpekt til vekstsenter. Lokalt mente man en flyplass ville være en god investering, spesielt for næringslivet, og kommunen startet derfor bygging av lufthavn på Øyrane i havneområdet på egen hånd. Når det ble startet utmudring for kai til det nye industriområdet på Øyrane, ble overskuddsmassen brukt til bygging av flystripe i den nordlige delen av industriområdet. Arbeidet med flyplassen hadde slikt hastverk at kommunestyret ikke hadde rukket å gjøre formelt vedtak om bygging av kommunal flyplass, før grovfyllinga av flystripa var ferdig.

Øyrane var den første landflyplassen i Sogn og Fjordane, og det første flyet landet på Øyrane 14. juli 1970. Året etter, 1.juli 1971, ble Førde innlemmet i Widerøes kortbaneruter, samtidig som flyplassene ble åpnet i Florø, Hovden og Sogndal.

Lufthavnen på Øyrane lå trangt til og hadde en del utfordringer som gjorde at man etterhvert begynte å se etter alternativer. Rullebanen lå midt i industriområdet, der høye kraner ved et skipsverft måtte omdirigeres hver gang flyene skulle lande. I forbindelse med sjøsetting av skip måtte rullebanen stenges.

I 1986 stengte lufthavnen for godt.

Utfordringene ved lufthavnen på Øyrane førte til at Luftfartsverket allerede i 1974 begynte å sondere området for alternative lokasjoner for en ny lufthavn. Etter hvert landet man ned på Bringelandsåsen i nabokommunen Gaular, som det beste alternativet. Tidlig på 1980-tallet ble det derfor startet bygging av ny lufthavn, og den nye lufthavnen ble åpnet 30. august 1986 av statssekretær Åshild Bendiksen.

Fra 1996 ble flyplassen overtatt av Luftfartsverket (nå Avinor).

Helikopterselskapet Airlift AS har sin hovedbase ved lufthavnen. I tillegg benyttes lufthavnen av flyklubber og fallskjermklubber.

  • Passasjerer (inkl. transitt) 2016: 83 752
  • ICAO: ENBL
  • IATA: FDE
  • Betjening: AFIS
  • Rullebane (TODA): 950/1009 meter

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.