Franz Marc. Kveg fra 1913.
Museum Ludwig, Köln..
Blaue Reiter
Bevegelsen Blaue Reiter fikk navn etter dette maleriet av Vasilij Kandinskij fra 1903. Sammlung Emil George Bührle, Zürich.
Blaue Reiter
Av .
Blue horse
Der Blaue Reiter, Marc Franz, Blue horse fra 1911.
Av .

Der Blaue Reiter var en tysk kunstnergruppe. Ved siden av Brücke var det den mest betydningsfulle grupperingen innen ekspresjonismebevegelsen i Tyskland.

Faktaboks

Etymologi
tysk, ‘blå rytter’

Gruppen ble dannet i München i 1911 av Vasilij Kandinskij og Franz Marc med tilslutning fra kunstnere som Alfred Kubin, August Macke, Alexej von Jawlensky, Paul Klee, Heinrich Campendonk, Gabriele Münter, Robert Delaunay og Arnold Schönberg.

Navnet ble utledet fra de to opphavsmennenes forkjærlighet for fargen blå og beundring for henholdsvis ryttere og hester. Der Blaue Reiter-kunstnerne hadde ingen enhetlige eller fastsatte idealer for stil og formspråk, men hadde visse trekk og ideer til felles. Først og fremst delte brorparten et prinsipp om at all kunst skulle eksklusivt uttrykke indre verdier og spirituelle sannheter.

I 1912 ble gruppens ideer publisert i form av almanakken Der Blaue Reiter som hovedsakelig ble skrevet av Kandinskij og Marc. Førstnevnte utbroderte samme år sitt kunstteoretiske program ytterligere i boken Über das Geistige in der Kunst («Om det åndelige i kunsten»). Hovedtesen var at malerkunsten i størst mulig grad skulle være gjenstandsløs – ytre aspekter burde ignoreres og representasjoner av objekter fra virkeligheten burde unngås. Maleriets interne og spesifikke virkemidler (samhandlingen mellom fargekombinasjoner og lineære elementer i implisitte romlige relasjoner) skulle således alene benyttes til å skildre kunstnerens følelser og tingenes «indre lyd».

Kandinskij sammenlignet maleriet med et musikkverk ved å forkynne at fargene skulle klinge sammen som notene i musikk. Marc betraktet på lignende vis fargen som det viktigste elementet i skildringen av det indre, og utviklet et system for korrespondanse mellom spesifikke farger og følelser.

De øvrige Der Blaue Reiter-kunstnerne fullførte ikke disse prinsippene i like stor grad som de to frontfigurene, men gruppens verker var generelt mer abstrakte og mystikkorienterte enn hva tilfellet var hos Brücke-gruppen. Spesielt Kandinskijs kunstneriske uttrykk nærmet seg komplett abstraksjon, og en serie av bilder titulert Improvisasjon fra 1912 har av mange blitt fremholdt som den europeiske modernismens første abstrakte malerier.

Der Blaue Reiter ble oppløst ved utbruddet av første verdenskrig i 1914.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Gollek, Rosel (1982): Der Blaue Reiter im Lenbachhaus München: Katalog [...], 2. Aufl., isbn 3-7913-0568-9
  • Vogt, Paul (1977): Der Blaue Reiter, isbn 3-7701-0905-8
  • Zweite, Armin (1989): The Blue Rider in the Lenbachhaus, Munich, isbn 3-7913-0850-5

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg