Antonio Rossellino

Faktaboks

Antonio Rossellino
Uttale
rossellˈino
Født
1427, Settignano
Død
1479, Firenze
ca. 1479
Antonio Rossellino: Gravmonumentet til Kardinalen av Portugal (1461-66) S. Miniato del Monte, Firenze
Av .
Lisens: CC BY SA 3.0

Antonio Rosselino var en italiensk billedhugger som virket i Firenze på 1400-tallet. Han regnes som en av renessansens fremste skulptører.

Antonio var den yngste broren til skulptøren og arkitekten Bernardo Rossellino, som var lærer både for ham og de tre andre brødrene. Antonio hadde en omfattende produksjon med livaktige portretter, relieffer av Madonna og Jesusbarnet og en rekke gravmonumenter. Hans verk var inspirert av stilen til broren Bernardo og Desiderio da Settignano, men etter hvert utviklet han sin egen personlige stil med sterk og følsom karakterisering av figurene.

Hans mest kjente verk er gravmonumentet i Kardinalen av Portugals gravkapell i kirken San Miniato al Monte, Firenze.

Gravmonumenter

Antonio Rossellino: Portrett av Giovanni Chellini (1456) Victoria & Albert Museum, London
Av .
Lisens: CC BY SA 3.0

Antonius’ første store verk var Gravmonumentet til Beato Marcolino fra 1458. Det er en marmorsarkofag med relieffer på sidene, som han laget i samarbeid med broren Giovanni Rossellino, for kirken San Giacomo Apostolo i Forli. Kirken er nå en del av Musei San Domenico i Forli.

Hans største og viktigste verk var hans bidrag til Kardinalen av Portugals gravkapell i San Miniato del Monte, Firenze. Kapellet med gravmælet, laget i 1461-1466, var et samarbeid mellom arkitekt, skulptører, malere og deres verksteder, i tillegg til en rekke håndverkere. Antonio utformet selve gravmælet, men samarbeidet med broren Bernardo og flere assistenter om å utføre det skulpturelle arbeidet. Broren Giovanni Rossellino laget de arkitektoniske detaljene i kapellet, mens Luca della Robbia skapte de fem emaljerte medaljongene i taket, laget av terrakotta. Antonio Pollaiuolo malte alterbildet og fresker på alterveggen. Kapellet er et sammensatt verk der arkitektur, maleri og skulptur danner en kunstnerisk helhet.

Antonio samarbeidet sannsynligvis med broren Bernardo i arbeidet med Gravmonumentet til Neri Capponi (rundt 1458) i kirken San Spirito, Firenze. Medaljongen med portrett av Capponi, som pryder forsiden av sarkofagen, har mye til felles med Antonios portrett av Giovanni Chellini, og er derfor tilskrevet Antonio.

Gravmonumentet til Filippo Lazzari (1464) Domkirken i Pistoia, var sannsynligvis et samarbeid med broren Giovanni Rossellino.

Andre verk

Antonio Rossellino: Madonna og barnet med engler (1455-60) også kalt "Altman Madonnaen etter giveren Benjamin Altman. Metropolitan Museum, New York
Bequest of Benjamin Altman 1913.
Lisens: CC01.0 Universal

Portrett av Giovanni Chellini (1456) som finnes på Victoria & Albert Museum i London er blant Antonios tidligste verk. Det er også et av de første eksempler på portrettbyster laget i renessansen. Portrettet av den berømte legen Chellini er laget etter en såkalt livsmaske, en gipsavstøpning av ansiktstrekkene til en levende person. Detaljer som rynker og blodårer er presist gjengitt. Antonio har gjennom sin sterke observasjonsevne og tekniske dyktighet fått frem det levende uttrykket som viser Chellinis skarpe intellekt.

Portrett av Matteo Palmieri (1468) som finnes på Museo Nazionale del Bargello i Firenze har Antonio også laget etter en livsmaske. Det uttrykksfulle portrettet av humanisten og historikeren Palmieri sto opprinnelig over inngangsporten til huset hans og er derfor skadet av vær og vind.

Relieffet Madonna og barnet med engler (1455-60) som finnes på Metropolitan Museum i New York, er Antonios mest kjente utgave av dette motivet. Det er også kalt «Altman-Madonnaen»etter giveren Benjamin Altman. Maria med Jesusbarnet på fanget, omgitt av fire engler, er følsomt og livaktig fremstilt. Med sin utsøkte tekniske ferdighet og sans for detaljer forvandlet Antonio marmoret til en illusjon av virkelig hud, hår og stoff. Det kommer særlig godt frem i fremstillingen av de nærmest gjennomsiktige draperiene.

En marmorskulptur av Sankt Sebastian er et annet gripende verk av Antonio. Dateringen er noe usikker, men muligens er det laget i 1476. Skulpturen er en del av et alterstykke og befinner seg nå i Museo della Collegiata i Empoli.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg