Østfoldbanen Østre linje er den delen av Østfoldbanen som går fra Ski over Askim og Mysen til Sarpsborg, den betegnes som Østre linje. Den ble åpnet i november 1882 og har en lengde på rundt 80 km.

Hovedhensikten med linjen var å gi bedre mulighet for transport av passasjerer og gods mellom de indre delene av Østfold og Oslo-området. Utbyggingen av de tre kraftverkene i GlommaKykkelsrud, Vamma og Solbergfoss – på begynnelsen av 1900-tallet ga mye trafikk, og i 1928 ble det tatt i bruk motorvogner for å bedre passasjertrafikken. Linjen ble elektrifisert i 1958.

Fra august 2015 er banen utstyrt med ERTMS, et nytt signalsystem for bedre og mer effektiv trafikkstyring. Dette ble testet på Østre linje som første strekning i Norge, og banen har derfor landets mest moderne signalanlegg. Stasjonene ble modernisert og plattformene tilpasset det nye systemet. Dagens persontrafikk bruker lokaltog til Mysen med forlengelse til Rakkestad i rushtiden. Linjen frem til Sarpsborg kan brukes til godstog, og som reserve hvis noe av trafikken på Østfoldbanen over Fredrikstad og Moss må omdirigeres. Her forutsettes at disse togene kan styres gjennom ERTMS.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg