Hulekunsten omfatter en rekke motiver, både naturalistiske og abstrakte. Bildene er som regel monumentale med størrelse på opptil 5 meter. De aller fleste figurene består av jaktbart vilt som bison, villhest, urokse, mammut, neshorn, rein, hjort og fjellgeit. Noen ganger er også mennesker, først og fremst kvinner, avbildet. De fleste figurene er naturalistiske og fargerike. Dyrene er således nesten alltid avbildet i bevegelse. Ofte utgjør de hele flokker eller grupper, men vanligvis kan man ikke se noen bevisst komposisjon i egentlig forstand.
Fargene er stort sett sort, gult og rødt, blandet i forskjellige nyanser. Ett og samme bilde har ofte mer enn én farge, noe som gir en større grad av livaktighet. Nøyaktige registreringer av motivenes plassering og innbyrdes forhold tyder på at det har hersket bestemte regler for den enkelte hules «utsmykning». Således ser det ut som for eksempel hest står i et bestemt forhold til et annet dyreslag, især bison. Det samme synes å gjelde geometriske tegn.
Den paleolittiske småkunsten består i store trekk av de samme motiver og de samme stilformer som monumentalfigurene. Også her er det ofte storvilt som dominerer, men samtidig er kvinnen sterkere representert ved en rekke statuetter der kjønn og former er sterkt fremhevet. Den paleolittiske småkunsten har vid utbredelse, og er kjent fra så vel Vest-Europa som Mellom-Europa, Russland og Sibir. Den gir klare vitnemål om at istidens rike jegerkultur og spesielle religionsform ikke var begrenset til bare deler av de isfrie områdene, men at likeartede forhold eksisterte over enorme områder.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.