I Norge opprettet fransiskanerne fire klostre i løpet av 1200-tallet: Bergen (1248), Tønsberg (før 1263), Oslo (1280) og i Nidaros i andre halvdel av århundret. Som andre ordener forsvant fransiskanerne fra Norge som en følge av reformasjonen (1536).
På midten av 1800-tallet ble Den norske kirkens religionsmonopol opphevet (opphevelsen av konventikkelplakaten 1842 og innføring av dissenterloven 1845). Den katolske kirken etablerte sin første menighet i 1848. Forbudet mot «katolsk munkevesen» ble ikke opphevet før 1897. Forbudet ble tolket bokstavelig, altså til å gjelde munker, men ikke nonner. Allerede i 1865 kom derfor de første nonnene til Norge (St. Josephsøstrene etablerte seg i Oslo), og de første fransiskanersøstrene kom til landet i 1891 (Bergen).
I 1901 sørget den katolske biskopen for at det ble opprettet en norsk fransiskerinneorden, Sankt Franciskus Xaverius-søstrene, også kjent som Sankt Franciskus-søstrene, som fikk ansvar for katolsk sykehusdrift og skoler på Vest- og Sørlandet. I 1930 var det 136 fransiskanerinner i landet (Bergen, Stavanger, Arendal, Oslo, Larvik), blant dem var flere norske konvertitter.
Søstrene fikk etter hvert følge av fransiskanerbrødre, som fungerte som menighetsprester i det samme området. I 1924 ankom de første brødrene til Arendal. De var utsendt fra Småbrødreordenen (Ordo Fratrum Minorum, OFM) i Nederland, og tok over presteansvaret for den katolske menigheten. Samme år ble det første fansiskanerklosteret, St. Halvard kloster opprettet på Enerhaugen i Oslo.
Etter hvert kom det franiskanerbrødrene til de samme byene hvor fransiskanerinnene drev sosial virksomhet. De mannlige fransiskanerne, som var opptatt med prestegjerningen var anslagsvis 80 på det meste (1950-60årene).
Med den kraftige utbyggingen av statlige sykehus og pleieinstitusjoner etter andre verdenskrig, ble fransiskanernes private sykehusene overflødige, og antall søstre avtok gradvis. Samtidig var det en drastisk nedgang i rekrutteringen, både til kvinne- og mannsordener. I 2017 ble St. Hallvard klosteret i Oslo stengt, og de siste brødrene forlot det prisbelønte klosteret tegnet av Lund og Slaatto fra 1969). Samme år forlot fransiskanerprestene Arendal. I 1970 ble Sankt Franciskussøstrens moderhus i Bergen, Marias Minde (vegg i vegg med Vår Frues Kirke), ble omdannet til pleiehjem for eldre. I 2009 bodde 10 søstre på pleiehjemmet, og i 2011 ble klosteret overtatt av en vietnamesisk misjonskongregasjon (Søstrene av det Hellige Kors Nha Trang).
I 1995 etablerte den kontemplative fransiskanske kvinneordenen, Klarissene (også kjent som Poor Clares) Høysteinane kloster i St. Frans menighet i Larvik. I 2017 ble klosteret overtatt av tre polske franisikanskanere (Tau-St. Frans kloster). Fra
Fransiskushjelpen, som ble startet av katolske lekkvinner tilknyttet St. Halvards menighet i Oslo i 1956, tilbyr paleativ pleie ved livets slutt, og dekker dermed et behov som faller utenom det offentlige helsevesenet. I dag er Fransiscus-hjelpen en selvstendig frivillig organisasjon med 18 ansatte og et stort antall frivillige.
Religiøs kultur/fromhetskultur
Frans av Assisi er ikke bare fransiskanernes grunnlegger, men en vedvarende inspirasjonskilde. Han var lekmann som i følge legenden mottok et kall fra Gud i 1207 om å oppgi sitt privilegerte rikmannsliv og følge Jesu eksempel ved å preke Guds ord og leve i absolutt fattigdom.
Fransiskanerne er sterkt preget av Frans av Assisis mystikk og følelsesbetonte religiøsitet med fokus på Jesu liv og menneskelighet. Frans fikk selv stigmata, spontane sår (håndflatene) på samme sted som Jesu korsfestelsessår. Fransiskanerne har fremmet kultusen rundt Korsveien, en praksis med bønn og meditasjon foran 14 scener fra Jesu vei til Golgata. Billedfremstillinger av Korsveien henger på veggene i kirkeskipet i de fleste katolske kirker. Flere steder er det anlagt korsveier (fjorten skulpturer) i nærheten av kirker og pilegrimssteder, for eksempel i Lourdes i Frankrike. Korsvei-fromheten fungerer som en pilegrimsvandring, og er særlig viktig i fastetiden (de 40 dagene før Påske).
Fransiskansk vektlegging av Jesu lidelse kom også til uttrykk i billedkunsten hvor den frontale, seirende Jesus fra midten av 1200-tallet ble erstattet av motivet med Jesus som vrir seg i smerte. Jomfru Maria står også sentralt, og blant fransiskanerordenens viktigste teologiske bidrag er at de fremmet læren om Marias ubesmittede unnfangelse, som ble erklært som et dogme av pave Pius 9. i 1854.
Fransiskanerne skapte også tradisjonen med julekrybbe, altså fremstillinger av Jesu fødsel i en stall, med figurer av Maria, Josef og Jesus. Frans av Assisis skal selv ha bygget en julekrybbe ved alteret i en liten kirke på hjemvei fra Roma julen 1223.
Selv om Fransiskanerordenens grunnlegger var lekmann, la ordenen tidlig vekt på prestestudier og lærdom, og frembrakte snart også store teologer som Bonaventura, Johannes Duns Scotus, William Ockham og Gabriel Biel.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.