Vindtunnel, innretning til undersøkelse av aerodynamiske egenskaper hos fly, bæreraketter, missilvåpen, biler, tog m.m.; benyttes ofte fordi teoretiske beregninger blir for kompliserte. Kan inndeles etter hastighetsområdene de skal dekke.

I underlydstunnelene er hastigheten så lav at man kan se bort fra kompressibilitetseffekter. Disse tunnelene har vanligvis en kontraksjonsdel, et måleområde og en diffusor, og drives med vifte. Formålet med kontraksjonsdelen er å stabilisere luften: redusere turbulensen samtidig som trykkenergi omsettes til bevegelsesenergi. I måleområdet plasseres modellen, men enkelte underlydstunneler er så store at de rommer mindre fly. Uansett er det i måleområdet parallelle luftstrømmer med lav turbulens. I diffusoren omdannes bevegelsesenergi til trykkenergi for at viften skal kunne operere med høyere virkningsgrad. Underlydstunneler benyttes også til miljøtilknyttede undersøkelser (f.eks. av utslipp til atmosfæren), studier av trykkforhold ved ventilasjonssystemers inntak og utløp, observasjoner av helikopteres operasjonsforhold ved forskjellige vindretninger og vindhastigheter m.m.

I overlydstunnelen finnes vanligvis en stor beholder som fylles med luft til et visst trykk fra én eller flere kompressorer. Etter beholderen sitter en ventil, deretter en tørkeenhet som skal hindre at det i luften ved ekspansjon dannes vanndamp og kondensasjonssjokkbølger som kan påvirke måleresultatene. Så følger en konvergent kanal som gir overlydsstrømning i et forholdsvis lite måleområde, og et konvergent parti som gir hastighetsreduksjon og trykkøkning.

Transsoniske vindtunneler kan enten drives som en overlydstunnel eller som en underlydstunnel. I måleområdet må man imidlertid ha spalteformede eller perforerte vegger som slipper ut så meget luft som modellen fortrenger slik at man unngår forstyrrende refleksjoner fra veggene samt et fenomen som kalles kvelning. Spesielle utgaver av overlydstunneler brukes til ca. 8 M (åtte ganger lydhastigheten). Avanserte datamaskiner med stor kapasitet har i de senere år gjort en del tradisjonell vindtunnel-bruk overflødig.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.