Aerodynamikk er læren om luftens bevegelse og de krefter legemer utsettes for når de beveger seg gjennom luft, eller luft strømmer rundt dem.

Teoretisk og eksperimentell aerodynamikk har i mange år vært knyttet til flygningens utvikling og har gjort det mulig å finne frem til egnede former på vinger, skrog, motorer, propeller med mer.

Konvensjonell aerodynamikk benyttes også når man skal vurdere hurtige bilers og jernbanetogs form, regattabåters seile-egenskaper, utforkjøreres eller skihopperes stilling og så videre.

Etterkrigstidens fremste aerodynamiker var formodentlig den ungarskfødte amerikaner Theodore von Kármán.

Da flyhastigheten begynte å nærme seg lydens hastighet, og luftens sammentrykkbarhet gjorde seg gjeldende ved sjokkbølger, reduserte aerodynamikerne problemene gjennom spesielle løsninger som den såkalte areal-regelen. Ved hastigheter vesentlig over lydens, kommer også høye temperaturer inn i bildet, og meget hurtige fly, romfartøyer som skal returnere til Jorden (eller lande på et annet himmellegeme med atmosfære) og ballistiske missilers neseseksjoner må konstrueres slik at varmebelastningene ikke blir for store. Skroget på Concorde kunne under flyving i marsjhøye i supersonisk hastighet gjerne bli over 90 °C varmt, på tross av en utetemperatur på kaldere enn - 55 °C.

Ved aerodynamiske forskningsinstitutter drives dels teoretisk, dels eksperimentell forskning. De viktigste eksperimentelle data fås ved bruk av vindtunneler. Her prøves modeller i en kunstig frembrakt luftstrøm, og de største vindtunnelene rommer full-skala modeller av middels store fly og helikoptere.

Oppsamlet informasjon fra vindtunnelprøver er etter hvert blitt så omfattende at mange problemer må løses ved hjelp av datamaskiner. I de senere år har økt regnekraft gjort det mulig å løse en rekke oppgaver omkring bevegelser i luft og vann, såkalt CFD (Computational Fluid Dynamics). Boeing 777 var det første kommersielle passasjerflyet hvor aerodynamiske beregninger ble gjort fullstendig ved bruk av datasimuleringer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

26. mars 2009 skrev Svein Askheim

Definisjon: Læren om strømning i gasser - sentralt i meteorologi. Dessuten er historikken i aerodynamikken viktig siden det dannet grunnlaget for konstruksjon av de første luftfartøy. mvh Svein

26. mars 2009 svarte Erik Tandberg

Takk for melding. Aerodynamikk-artikkelen må omarbeides i sin helhet.
Hilsen Erik Tandberg

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.