Rotasjonspunkt er punktet i et skip, som skipet dreier om når det er i bevegelse, for eksempel i en sving.

Faktaboks

Også kjent som

pivot point, omdreiningspunkt

Rotasjonspunktet er et resultat av flere ulike krefter, blant annet propellthrusten som virker på skipet, og vannmotstanden i spesielt baugen eller akterstevnen. Når skipet ikke er i bevegelse, ligger rotasjonspunktet svært nært skipets longitudinale tyngdesenter, som normalt er midtskips. Ved fart forover i vannet, forflytter rotasjonspunktet seg mot baugen, og plasserer seg ca. 1/3 til en kvart skipslengde fra baugen. Ved fart akterover plasserer det seg ca. 1/3 til en kvart skipslengde fra akterstevnen.

Denne forflytningen av rotasjonspunkt er blant annet med på å forklare hvorfor akterstevnen siger noe mot siden når fartøyet dreier mot styrbord eller babord. Når et skip i fart forover dreier, vil hekken legge seg noe ekstra ut, det som gjerne kalles skrensing med biler på land.

Finmanøvrering

Skipets rotasjonspunkt utnyttes når en ønsker å svinge hurtig, og på lite plass. Roret legges hardt mot en av sidene under lav til ingen fart, før en deretter gir korte pådrag med maskinhendlene. Disse støtene med høy maskinkraft kalles ofte for kick eller kick ahead. Hekken forflytter seg hurtig mot siden på grunn av den sterke propellthrusten, baugen flytter seg motsatt vei, samtidig som skipet ikke gjør nevneverdig mer fart forover. Kombinert med en baugthruster, kan skipet rotere nærmest om sin egen akse. Dette brukes aktivt under finmanøvrering i havn.

Svingeevne

Skip med god svingeevne vil ha et rotasjonspunkt langt framme mot baugen. Dette avhenger ikke bare av farten det gjør, men også skrogets form. Brede skrog med høy blokkoeffisient får et mer framoverliggende rotasjonspunkt enn smale skrog med lav blokkoeffisient.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg