alla prima

Frits Thaulow. 14. juli i Dieppe, 1894-1898. Olje på treplate, 23,5 x 15 cm.
Av /Nasjonalmuseet, Oslo, Fri ikke-kommersiell bruk.
Claude Monet. Vår ved Seinens bredd, 1878. Olje på lerret, 50,3 x 61,8 cm.

Alla prima er en maleteknikk hvor man påfører dekkende oljemaling på et grundert lerret eller en treplate i én samlet arbeidsoperasjon. Teknikken skiller seg fra lasurmaleri, hvor man påfører gjennomsiktige lag maling oppå hverandre og lar hvert lag tørke før et nytt lag blir strøket på.

Faktaboks

Uttale
ˈalla prˈima
Etymologi
italiensk, ‘ved første’

Kjennetegn

Edvard Munch. Tre småpiker på stranden, 1908. Olje på lerret, 50,5 x 34 cm.

Alla prima er derfor det motsatte av lasurmaleri. Lasurmaleriet består av flere forberedende lag, som kalles grundering og undermaling (nøytralt lag farge som er påført grunderingen). Til sist blir fargene lagt på suksessivt i tynne, gjennomsiktige lasurer.

Teknikken alla prima innebærer derimot at maleren fraviker den tradisjonelle metoden for oppbygging av et maleri. Kunstneren sjalter ut undermaling og legger fargene direkte på det grunderte lerretet (eller til og med rett på lerretet). I prinsippet blir fargene strøket på grunderingen vått-i-vått. Teknikken gir kunstneren stor mulighet til å improvisere. Arbeidet med penselen etterlater spor i den påførte malingen.

Akvarell og lavering

Betegnelsen alla prima gjelder først og fremst malerier utført i oljeteknikk, men blir tidvis også brukt om akvarell og lavering.

Historikk

Alla prima er kjent fra italiensk malerkunst på 1500-tallet. Teknikken ble praktisert av Tintoretto og Caravaggio. Disse og andre italienske malere brukte alla prima i detaljer.

Kunstnere på 1600-tallet, som Frans Hals og Rembrandt, lot penselstrøkene stå rått frem på lerretet.

Bruken av teknikken alla prima skjøt fart da kommersiell maling på tuber ble tilgjengelig mot midten av 1800-tallet. Oljemalingens formbarhet gjorde det mulige for impresjonister som Claude Monet å påføre og bearbeide fargene på lerretet uten tidsavbrudd. Det franske uttrykket for alla prima er au premier coup.

Kunstens dreining mot det subjektive under ekspresjonismen og inn i det 20. århundre er et annet moment som støttet alla prima som teknikk.

Spontanistisk påføring av maling, som er typisk for store deler av malerkunsten på 1900-tallet, kaller man direkte maleri. Kunstnere som tilhørte retningen abstrakt ekspresjonisme eller kunstnergruppen COBRA, benyttet direkte og subjektive metoder for påføring av maling.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Abrahams, Philippa (2008). Beneath the Surface. The Making of Paintings. London: Frances Lincoln
  • Bomford, David et al. (1990). Impressionism. London: National Gallery, Yale University Press

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg