staffeli

Thomas Fearnley. Maler med studiekasse og hund, uten år. Olje på papir, 10,3 x 19,6 cm.
Av /Nasjonalmuseet, Oslo, Fri ikke-kommersiell bruk.

Staffeli er et stativ som maleren kan sette et oppspent lerret eller en maleplate på. Maleriet står på et tverrbrett som kan reguleres opp eller ned.

Faktaboks

Uttale
staffelˈi
Etymologi
av tysk Staffelei

Materialer og typer

Thomas Fearnley. Maleren og gutten, 1834. Olje på papir oppklebet på lerret, 26,5 x 37 cm.
Av /Nasjonalmuseet, Oslo, Fri ikke-kommersiell bruk.
Lisens: CC BY NC 2.0
Christian Krohg. Frits Thaulow, før 1891. Blyant på papir, 32,9 x 22,3 cm.
Av /Nasjonalmuseet, Oslo, Fri ikke-kommersiell bruk.
Lisens: CC BY NC 2.0

Tradisjonelt er et staffeli laget av tre, men også stål og aluminium blir benyttet.

Staffelier finnes i flere varianter og størrelser. Det minste kalles studiekasse, og består av en trekasse for oppbevaring av tuber og pensler, hvor lokket kan tjene som arbeidsflate.

En større type er feltstaffeliet, som har av tre ben, kan felles sammen og transporteres. Både studiekassen og feltstaffeliet kan kombineres med en lett, sammenleggbar stol og eventuelt parasoll. Dette utstyret kan bli båret på ryggen.

Feltstaffeliet kan være utstyrt med en justerbar stang som gjør det mulig å skyve overkanten av bildet mot kunstneren for å unngå uheldige reflekser fra våt oljemaling.

Atelierstaffeliet er beregnet for store malerier. Denne typen staffeli har et kraftig understell. Et stort atelierstaffeli er gjerne utstyrt med svingbare trinser eller hjul slik at det kan skyves rundt i atelieret.

Til skisser i vannfarger som flyter lettere enn oljefarger, bruker man helst et staffeli som er utstyrt med et arbeidsbord som kan felles ut horisontalt.

Kunstnere lager dessuten sine egne staffelier som er tilpasset individuelle behov.

Historikk

Siegwald Dahl. Professor Dahl ved staffeliet, 1848. Olje på papir oppklebet på lerret, 35,5 x 23 cm.
Av /Nasjonalmuseet, Oslo, Fri ikke-kommersiell bruk.
Lisens: CC BY NC 2.0

Bruken av staffeli og staffeliets størrelse henger sammen med oljemaleriets historiske utvikling. Da malerne tok til med å male på treplate eller lerret i renessansen, ble staffeliet et nødvendig teknisk hjelpemiddel. På 1700-tallet ble det bærbare staffeliet oppfunnet. På 1800-tallet benyttet moderne kunstnere det lette og bærbare staffeliet. Det gjaldt malere som arbeidet i friluft. Tradisjonelle malere som foretrakk å arbeide i et atelier, gjorde bruk av stasjonære staffelier.

Kunstnere i det 20. århundre og senere anvender staffeli for malerier i mindre formater. Men store malerier kan bli satt inn mot en vegg eller lagt på gulvet.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Ayres, James (1985). The Artist´s Craft. A History of Tools, Techniques and Materials. Oxford: Phaidon
  • Gunnarsson, Torsten et al. (1991). I konstnärens ateljé. Konstnären i arbete under tre hundra år. Nationalmusei utställningskatalog nr. 539. Uddevalla: Nationalmuseum
  • Rewald, John (1980). The History of Impressionism. London: Secker & Warburg
  • Stephenson, Jonathan (1995). The Materials and Techniques of Painting. London: Thames and Hudson

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg