Otomí, ñahñu, hñäñu, indiansk folk i det sentrale Mexico, særlig delstatene Mexico, Hidalgo, Queretaro og Veracruz. Mange otomier lever også som arbeidsmigranter i Mexico By og i USA. Det er vanskelig å anslå hvor stor folkegruppen er, da mange som har gått over til bare å snakke spansk ofte regner seg som mestiser. Om lag 280 000 har fortsatt otomí som sitt morsmål, men de fleste av disse er også tospråklige. Språket otomí hører til språkfamilien oto-mangue, som har stor utbredelse i Mexico og Mellom-Amerika. Sannsynligvis spilte disse folkene en sentral rolle i utviklingen av de første mesoamerikanske sivilisasjonene. I før-kolumbiansk tid utgjorde otomíene en stor folkegruppe i det toltekiske riket der Tula var hovedstad (ca. 856-1168). Siden løsrev otomíene seg og etablerte sin egen bystat i Xaltocan, nord i Mexicodalen. Senere kom denne byen og store deler av otomíenes utbredelsesområde under aztekisk dominans.Etter den spanske erobringen av Mexico ble otomíene kristnet og reorganisert i nye skattepliktige byer (såkalte "indianske republikker"). Religionen har siden vært katolsk i formen, men forestillinger av før-kolumbiansk opphav inngår fortsatt som viktige elementer. Ofte tenkes disse elementene å knytte seg til "jordiske krefter" som i kontekst av den dualistiske kristne tenkemåten vil kunne assosieres med djevelen. Den franske antropologen Jacques Galinier tolker imidlertid denne dualismen på freudiansk vis og mener at den har eldre røtter enn kristendommen. Den kommer imidlertid til uttrykk under feiringen av kristne høytider, særlig helgenfester og karneval. Mange emigranter er sterkt knyttet til sine hjemsteder og helgenfestene der. I senere år har imidlertid protestantiske retninger vunnet en del innpass blant otomiene.

Litteratur:Jacques Galinier: The world below: Body and cosmos in Otomí Indian ritual (2004).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.