Lek er et sentralt tema i barnehagepedagogikk. Leken skal ha gode vilkår i barns hverdag i barnehage. I rammeplan for barnehagen fremheves lek i samfunnsmandatet sammen med omsorg, læring og danning som grunnlag for en allsidig utvikling for barna.
Lek er et fenomen det er vanskelig å gi en klar og tydelig definisjon på og en aktivitet som ikke har en mål utover seg selv. Lek kan beskrives som paradoksal, flertydig og kan forstås ut fra mange ulike perspektiver.
Ulike fagområder vektlegger og verdsetter forskjellige aspekt ved leken. Innenfor pedagogikk- og utdanningsområdet forstås leken ofte som et nyttig redskap som kan bidra til for eksempel læring og utvikling. Dette perspektivet har tradisjoner tilbake til blant annet den tyske pedagogen Friedrich Fröbel (1782–1852), som også kalles barnehagens far.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.