Friedrich Wilhelm August Fröbel, tysk pedagog. Fröbel studerte pedagogikk hos Pestalozzi 1808–10. I sin pedagogiske tenkning tar Fröbel utgangspunkt i barnets egenaktivitet, som han ville utvikle gjennom lek, sang og formingsaktiviteter. I 1837 opprettet han den første barnehagen i Bad Blankenburg, og i 1849 den første skole for barnehagelærere. Den konservative prøyssiske regjering så imidlertid med mistro på alle nye pedagogiske ideer, og i 1851 ble Fröbels barnehager forbudt. Forbudet ble opphevet 1860. Hans pedagogiske ideer er oppsummert i hovedverket Die Menschenerziehung (1826). Et utvalg av hans skriftlige arbeider ble utgitt i 5 bind 1982.

Fröbels barnehagepedagogikk har hatt stor innflytelse på utviklingen av barnehagen som institusjon i mange land over hele verden, ikke minst i Norden. Flere av hans kvinnelige elever førte hans arbeid videre og bidrog til å utbre hans pedagogiske ideer. Blant disse må nevnes Bertha von Marenholtz-Bülow, Henriette Schrader-Breymann og Bertha Ronge.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.