BTR-60PB
.
Lisens: CC BY SA 2.0

BTR er en betegnelse brukt på flere typer pansrede personellkjøretøy utviklet og produsert i det tidligere Sovjetunionen siden 1950 og på lisens i tidligere Warszawapaktland, og har også blitt produsert i Russland etter Sovjetunionens oppløsning. Disse omfatter fire-, seks- og åttehjulsdrevne kjøretøy og beltedrevne kjøretøy. Mange har blitt produsert i store antall, og samtlige var ved utgangen av 2010-tallet fremdeles brukt av militære styrker i en rekke land.

Historie

BTR-40

BTR-40 er et firehjulsdrevet pansret personellkjøretøy produsert fra 1950 til 1959, og var det første masseproduserte sovjetiske pansrede personellkjøretøyet. Det har et åpent rom med plass for et mannskap på to og åtte soldater. Kjøretøyet har en vekt på 5,3 tonn, og kan utrustes med tre 7,62-millimeter mitraljøser. BTR-40 har også brukt som selvdrevet luftvernartilleri utrustet med to 14,5-millimeter mitraljøser. BTR-40 var ved utgangen av 2010-tallet fremdeles i bruk i Burundi, Guinea, Guinea-Bissau, Indonesia, Nord-Korea, Laos, Tanzania og Vietnam.

BTR-152

BTR-152 er et sekshjulsdrevet pansret personellkjøretøy produsert fra 1950, og tatt i bruk fra 1951. Det har et åpent rom med plass for et mannskap på to og 17 soldater. Kjøretøyet har en vekt på 8,95 tonn, og kan utrustes med tre mitraljøser. BTR-152 har også vært brukt som selvdrevet luftvernartilleri utrustet med to 14,5-millimeter mitraljøser. BTR-152 var ved utgangen av 2010-tallet fremdeles i bruk i Angola, Armenia, Cuba, Den sentralafrikanske republikk, Ekvatorial-Guinea, Eritrea, Etiopia, Guinea, Guinea-Bissau, Kambodsja, Mosambik, Nicaragua, Nord-Korea, Laos, Republikken Kongo, Sudan, Syria, Tanzania og Vietnam

BTR-50P

BTR-50P er et beltedrevet amfibisk pansret personellkjøretøy produsert fra 1954, og deler chassis med den lette stridsvognen PT-76. Den har et mannskap på to og plass for 20 soldater. Kjøretøyet har en vekt på 14,2 tonn, og er normalt utrustet med en 7,62-millimeter mitraljøse. BTR-50P var ved utgangen av 2010-tallet fremdeles i bruk Den demokratiske republikken Kongo, Egypt, Guinea, Iran, Indonesia, Kroatia, Nord-Korea, Serbia, Sudan, Syria og Vietnam.

BTR-D

BTR-D er et amfibisk pansret personellkjøretøy basert på stormpanservognen BMD-1. Den er flybåren, har et mannskap på to og plass for tolv soldater. Den ble tatt i bruk av Sovjetunionen fra 1974, og var ved utgangen av 2010-tallet fremdeles i bruk i Russland, Usbekistan og Ukraina. Kjøretøyet har en vekt på åtte tonn, og er utrustet med to 7,62-millimeter mitraljøser.

BTR-60

BTR-60 er et åttehjulsdrevet amfibisk pansret personellkjøretøy med vannjet som gir framdrift i vannet, som var i bruk i Sovjetunionen fra 1960. Over 25 000 BTR-60 ble produsert, inkludert i Romania under betegnelsene TAB-71 og TAB-72, og den ble eksportert til en rekke land. De tidligste variantene var åpne uten tak og hadde ikke tårn, men fra 1963 ble BTR-60PA tatt i bruk, med lukket kabin med ABC-beskyttelse, og utstyrt med et tårn utrustet med en 14,5-millimeter mitraljøse. BTR-60PB, som er den mest tallrike varianten, har en vekt på 10,3 tonn og har et mannskap på to og transportkapasitet for 14 soldater.

BTR-60 var ved utgangen av 2010-tallet fremdeles i bruk i Russland, Algerie, Angola, Armenia, Aserbajdsjan, Botswana, Bulgaria, Cuba, Den demokratiske republikken Kongo, Djibouti, Egypt, Eritrea, Etiopia, Guinea, Guinea-Bissau, Iran, Jemen, Kambodsja, Libya, Mali, Mexico, Moldova (TAB-71), Mosambik, Namibia, Nicaragua, Nord-Korea, Laos, Mongolia, Republikken Kongo, Romania (TAB-71 og TAB-72), Syria, Tadsjikistan, Tsjad, Turkmenistan, Tyrkia, Ukraina, Usbekistan, Uganda, Vietnam og Zambia.

BTR-70

BTR-70
.
Lisens: CC BY SA 2.0

BTR-70 er et åttehjulsdrevet amfibisk pansret personellkjøretøy som var i bruk i Sovjetunionen fra 1972, hvor den var ment å erstatte den tidligere BTR-60, som den var basert på. Den var i utstrakt bruk under krigen i Afghanistan fra 1979 til 1989, hvor den viste seg sårbar for tung mitraljøseild og bærbare rakettvåpen. Over 5000 BTR-70 ble produsert frem til 1988, inkludert over 1100 på lisens i Romania som TAB-77, og den var ved utgangen av 2010-tallet fremdeles i bruk i Russland, Armenia, Aserbajdsjan, Georgia, Hviterussland, Kirgisistan, Mali, Mexico, Mongolia, Nord-Makedonia, Nicaragua, Romania (TAB-77), Sudan, Syria, Pakistan, Tadsjikistan, Turkmenistan, Ukraina, Usbekistan og Zambia

BTR-70 er utrustet med en 14,5-millimeter og en 7,62-millimeter mitraljøse montert koaksialt i et tårn. BTR-70 har en vekt på 11,5 tonn, et mannskap på tre og transportkapasitet for syv soldater.

BTR-80

BTR-80 i bruk med det ukrainske forsvaret under en øvelse
/U.S. Navy photo.

BTR-80 er et åttehjulsdrevet amfibisk pansret personellkjøretøy basert på de tidligere BTR-60 og BTR-70. Den er en forbedret variant basert på erfaringene med disse i krigen i Afghanistan 1979–1989, og ble satt i produksjon i 1986. Over 5100 BTR-80 ble produsert frem til 1991, hvorav et stort antall ble eksportert til en rekke land. Over 200 av den forbedrede varianten BTR-82 ble produsert fra 2010 til 2016.

BTR-80 er utstyrt med en åttesylindret dieselmotor med en ytelse på 210 hestekrefter. BTR-80 har en utrustningen bestående av en 14,5-millimeter og en 7,62-millimeter mitraljøse montert koaksialt i et 360 graders dreibart tårn. Kjøretøyet har en vekt på 13,6 tonn, et mannskap på tre og plass for opptil ni soldater.

BTR-80 var ved utgangen av 2010-tallet i bruk i Russland, Algerie, Angola, Armenia, Aserbajdsjan, Bangladesh, Burundi, Djibouti, Elfenbenskysten, Estland, Georgia, Hviterussland, Irak, Jemen, Kasakhstan, Kirgisistan, Moldova, Mongolia, Nigeria, Nord-Korea, Nord-Makedonia, Pakistan, Sri Lanka, Sudan, Syria, Sør-Korea, Tadsjikistan, Tsjad, Turkmenistan, Tyrkia, Ukraina, Ungarn, Usbekistan og Venezuela

BTR-90

BTR-90 er den mest moderne av serien av BTR åttehjulsdrevne amfibiske pansrede personellkjøretøy, og var i produksjon fra 2004. Den ble kansellert allerede i 2011, og bare omkring 130 BTR-90 ble levert den russiske hæren. BTR-90 har en vekt på 20,9 tonn, et mannskap på tre og plass for syv soldater. Kjøretøyet har en utrustningen bestående av en 30-millimeter maskinkanon og en 7,62-millimeter mitraljøse montert koaksialt i et 360 graders dreibart tårn, panservernmissiler, og en 30-millimeter bombekaster.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg