Gud er hyppig forekommende i kraftuttrykk og banneord, og utgjør en egen gruppe av banneordene. Det kalles for celestial banning. I vår kultur er det først og fremst kristendommens Gudmed variantformer som brukes som banneord, og det innebærer som regel å misbruke Guds navn, slik det er formulert i kristendommens andre bud: «Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn, for Herren vil ikke holde den uskyldig som misbruker hans navn.» Etter hvert som samfunnets syn på forbrytelser og straff har endret seg gjennom århundrene, er også det annet bud blitt endret. I Bibelen fra 2011 heter det: «Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn, for Herren frikjenner ikke den som misbruker hans navn.» (2. Mosebok), og vi ser at omtalen av straff er fjernet. I dag er det heller ingen som vil tenke på at den bør få straff som oppgitt utbryter Herregud!

Opprinnelig har uttrykk med referanse til Gud vært bønner der man henvender seg til sin Gud i ydmykhet, men når det ble brukt som forsterker av bekreftelse eller benektelse av noe, må det regnes som banning. Det mest utbredte banneordet som henspiller på Gud, er forkortelsen gu', som i jaggu og neiggu. Dette er sammentrekking av Ja, ved Gud og Nei, ved Gud. For å skjule bruddet på det andre bud ble banning ved Gud ofte forandret til ordformer som er helt ugjenkjennelige for å unngå at man brøt budet. Særlig vanlig var det å omforme det å sverge ved Jesu død på korset, som er et sentralt motiv i kristendommen: bitterdø i stedetfor 'Guds bitre død' og en lang rekke andre variantformer som pinadø, inede, 'ved Guds pine og død' og liknende. Svært ofte ble det bare død og pine, men det var selvsagt Jesu/Guds død og pine på korset man refererte til.

Blasfemi

Blasfemi eller gudsbespottelse betyr at vi bruker Guds navn for å forsterke våre utsagn eller på annen måte misbruke Guds navn for vår egen del, ikke for å tilbe Gud. Når vi sverger, tar vi det hellige eller den høyere makt som vi sverger ved, som vitne på at det vi sier, er sant eller skal skje. Det vanlige i vår kultur var lenge å sverge ved de religiøse maktene, men etter hvert ble det også vanlig å sverge ved det motsatte, nemlig de onde maktene. Derfor har vi mange banneord som viser til Gud og «alt hans vesen», som det heter i Bibelen.

Forskjellige kulturer og samfunn har sine egne regler for hva det er lov til å si eller ikke. I vår kultur er det først og fremst det andre budet i kristendommen som vi blir oppdratt til å respektere. De kristne skal ikke misbruke sin guds navn. Et liknende tabu gjelder i andre religioner også; muslimer skal ikke misbruke Allahs navn, og heller ikke avbilde ham. Forbud mot avbildning av de kristnes gud var like viktig i eldre tid. Det kalles bildetabu, og hadde noe av den samme funksjonen som det språklige tabuet. Begge deler er uttrykk for respekt for helligdommen.

Milde banneord med referanse til Gud

Å referere til Gud i banning er i dag ofte uttrykk for irritasjon, forbauselse eller overraskelse: Jøss, så flott du er i dag! Nei Guri, har du gjort så mye? Dette var jaggu fort gjort! Banningen kan også uttrykke forskrekkelse: Å Gud, som du skremte meg! Gudameg, hvor skal dette ende? Herregud, hvor dum kan man bli? Utsagnene kan også uttrykke forskrekkelse: Å Gud, som du skremte meg! Gudameg, hvor skal dette ende? Herregud, hvor dum kan man bli?

Også når vi vil banne fordi noe er ekkelt eller vi vil uttrykke avsky, tyr vi ofte til Gud: Goshameg så grusomt dette er. Herregud, så ekkelt! Gudameien for en frekk fyr!

Vi kan også ty til gud ved ren glede, da nærmer vi oss en takkebønn: Herregud, for et flott vær!

«Alt hans vesen»

De fleste var klar over tabuet som er formulert i det annet bud, og unngikk gjerne å misbruke Guds navn. I stedet kunne man nevne noe annet som hørte Gud til, ofte brukte man Jesu navn, særlig omformet til Jøss, eller man kunne omtale Guds bolig, himmelen: Himmel og hav! I noen former er det tydelig at Gud er byttet ut med himmel: Men kjære himmel, hva er det du sier!

Ofte ble det for sikkerhets skyld føyd til litt forvanskning eller eufemisering: Himmalaya! Til og med helgenene har satt sitt merke på den celestiale banningen. Når vi sier Ja så menn!, så er det de hellige mennene man refererer til, de som er mellom oss og den høye himmelen, der Gud regjerer. Det var også mulig å gå enda litt lenger ned på rangstigen, som i kjære kyrkjefolk! et moderne banneuttrykk i norsk fra det berømte «bibelbeltet» på Sørlandet.

Gud i moderne banning

I vår tid og for svært mange er angsten for religiøse autoriteter liten, få tror på djevelen og helvete (som til og med er avlyst av Kirken selv), mens samfunnet generelt er blitt stadig mer sex-orientert. Det å omtale voldtekt eller seksuelt misbruk eller ekskrementer, framstår som sterkere banneuttrykk enn det å nevne Guds eller djevelens navn, og enda mindre det som omgir dem i himmelen eller helvete. Det som står igjen ved bruk av slike ord og uttrykk, er i verste fall sosial fordømmelse fra dagens maktpersoner og oppdragere.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg