Grønn logistikk er en samlebetegnelse for tiltak for å redusere utslipp og støy i forbindelse med logistikk (transport og varelevering). Eksempler på dette kan være bruk av nullutslipp-transportmidler, ombruk og gjenbruk av materialer og masser.
Grønn logistikk kan også omfatte smartere bylogistikk og mer bruk av pedalkraft i siste ledd av leveranser. Gode mobilitetsløsninger og virkemidler for å styre mobiliteten i ønsket retning er en del av løsningen. Det kan også omfatte parkeringsreguleringer, bompenger, krav til støy, strengere krav til boliger og kollektivtrafikk.
Organisasjonen Freight Electric Vehicles in Urban Europe arbeider med utslippsfri godstransport i europeiske byer. I Oslo er prosjektet «Bilfritt byliv» kommunens byutviklingsprosjekt for fortetting og utslippsfri transport.
Valg av leverandører, energikilder, lager og transportløsninger er viktig for både kostnader og bærekraftige løsninger. Fossilfri transport er også et økende krav fra transportkjøpere.
Grønn logistikk betyr en utvikling av nullutslipp. Ved hjelp av miljøregnskap kan transportører og transportkjøpere få data for sine utslipp avhengig av transportmiddel, lastbærer og transportarbeid.
Grønn logistikkompetanse er nødvendig for å lage bærekraftige løsninger. Rekrutteringen til bransjen er viktig for å få til riktig kompetanse til å utvikle en bærekraftig logistikk. Digitalisering er en del av svaret, men krever at også IT-kompetansen heves i alle ledd. Sporing av sendinger, lastbærere og transportmidler benyttes for å effektivisere logistikken. Raskere og riktigere datafangst bidrar til å redusere svinn og unødvendig håndtering av godset.
Strekkodemerking er den mest brukte metoden i dag for å spore godset. Strekkoder er basert på en identifiserbar kode på den enkelte vare og lastbærer. Koden er basert på en internasjonal standard. GPS (geografisk posisjoneringssystem) hjelper sjåføren til å finne raskeste og korteste vei til mottaker. RFID (Radio Frequency Identification) beskrives som mer intelligent merking av sendinger. I stedet for strekkoden legges data om sendingen i en mikrobrikke som gjør det mulig å lese informasjon om sendingen og legge inn oppdatert informasjon underveis. Brikken kan ha flere bruksområder, men har høyere kostnader enn strekkodemetoden.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.