Finansiell kunnskap er et begrep som brukes for å uttrykke en persons forståelse for sentrale finansielle begreper og evne og selvtillit til å bruke den finansielle kunnskapen til å ta informerte og gode beslutninger om egen økonomi.

Finansiell kunnskap er viktig for at individer skal være i stand til å foreta privatøkonomiske valg og prioriteringer og vil kunne ha stor betydning for økonomisk velferd.

Forståelse for sentrale finansielle begreper måles ofte ved å stille enkle spørsmål om begreper som rente, rentes rente, inflasjon og finansiell risiko. Spesielt har OECD (Organisasjonen for Økonomisk Samarbeid og Utvikling) vært pådriver for å utvikle en indeks som kan brukes i alle land. OECD har som mål at privatøkonomi skal få en større plass i skolenes læreplaner. De er også en pådriver for at medlemslandene skal ha nasjonale strategier for å øke den generelle finansielle kunnskapen i befolkningen.

Internasjonale målinger viser store forskjeller i nivået på finansiell kunnskap mellom land. I OECDs sammenligning av G20-landene fra 2016 kommer Norge, Nederland og Korea best ut på måling av finansiell kunnskap i befolkningen, mens India, Italia og Sør-Afrika kom dårligst ut. I Standard and Poors måling fra 2016 kommer nordeuropeiske land best ut. I deres måling hadde de nordiske land, Tyskland, Nederland og Storbritannia best resultater blant EU-landene, mens Australia, Canada, Israel og Norge var blant landene med best resultater utenfor EU. Sør-Asia er en region der nivå på finansiell kunnskap er svært lavt.

Resultatene fra kartleggingene har også avdekket forskjeller mellom grupper av befolkningen, for eksempel, mellom kvinner og menn, unge og gamle og mellom de med høy og lav utdanning. Kvinner får som regel dårligere resultater på testene enn menn i alle aldersgrupper, og ifølge OECDS kartlegging er Norge er blant landene med størst kjønnsforskjeller i finansiell kunnskap. De yngre får typisk lavere score enn de eldre, og grupper med høy utdanning har i gjennomsnitt høyere finansiell kunnskap enn grupper med lav utdanning.

  • Atkinson, A. and F. Messy (2012), “Measuring Financial Literacy: Results of the OECD / International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study”, OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No. 15, OECD Publishing.
  • Huston S. (2010). Measuring Financial Literacy. Journal of Consumer Affairs, Vol.44, No 2, pp.296-316.
  • Klapper, L, Lusardi, A. & van Oudheusden, P. (2015) Financial Literacy Around the World: Insights from the Standard & Poor’s ratings services global financial literacy survey.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.