Bulkcarrier Fermita
Ultramax bulkcarrieren Fermita er bygd i 2020 og eies av Ugland-rederiet i Grimstad. Den er utstyrt med egne kraner for å kunne losse og laste i havner som ikke har slikt utstyr. De gule grabbene som ligger på dekk brukes til lossing eller lasting av bulklaster som korn, mineraler, kunstgjødsel eller annet.

Dry cargo er tørr last, også bulklast, i motsetning til olje, kjemikalier og andre væsker, som fraktes ombord på skip.

Faktaboks

Uttale
drai kˈa:gou

Tørrbulk

Tørrbulk er tørr last som føres i bulk, det vil si løst i rommet. Dette kan for eksempel være malm, korn, mineraler, kunstgjødsel og ulike råvarer til industrien. Tørrbulk utgjør et stort og viktig segment innen shipping. Skipene som frakter tørrbulk har samlebetegnelsen bulkskip og kategoriseres etter størrelsen på skipene, som capesize, panamax, ultramax, supramax eller handysize. Flere norske rederier opererer innen denne sektoren.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg