besifring

Artikkelstart

Besifring er et system for angivelse av harmonier (akkorder) ved hjelp av bokstaver, symboler og tall. Besifring benyttes både som musikalsk analysesystem og som praktisk notasjon av delvis improvisert akkompagnement på akkordinstrumenter som piano, gitar etc. Realiseringen av akkordene overlates til utøverne. Besifring er en vanlig notasjonsform i populærmusikk og jazz, og med visebølgen på 1960- og 70-tallet ble det vanlig å forsyne sang- og visebøker med besifring. For en komponist eller arrangør er besifring en hurtig og plassbesparende notasjonsmåte. For utøvere er besifring lettlest siden den ikke krever avanserte notekunnskaper.

Faktaboks

Uttale
besˈifring
Også kjent som

Akkordanalyse

Som analysesystem benyttes besifring i musikkundervisningen ved siden av funksjonsanalyse og trinnanalyse. Systemet sier ikke noe om akkordenes harmoniske funksjon eller gjensidige forhold og er således en rent vertikal analyse av enkeltakkorder. Systemet er ikke fullt ut standardisert og varierer noe fra land til land.

Durakkorder angis med en stor bokstav (C), mollakkorder angis enten med en liten bokstav (c) eller – mer vanlig – med en stor bokstav med etterstilt m (Cm). Betegnelsene min og – (Cmin, C-) forekommer også. Tilleggstoner angis med tall (C6, C7, C9, C11), eventuelt med tilføyd add: Cadd9. Kromatisk alterasjon (halvtone opp eller ned) av en tilleggstone angis med +/- eller #/b (C+9, C-9, C#9, Cb9). Med dette systemet skal for eksempel Fm7-5 leses som en F-mollakkord med liten septim og senket kvint, det vil si tonene f, ass, cess og ess. Den store septimen angis med suffikset maj7 (engelsk: major) eller en liten trekant: ∆. Kvartforholdninger angis med suffikset sus4 (engelsk: suspended fourth). Forminskede akkorder, oftest septimakkorder, angis med suffikset dim (fra engelsk: diminished) eller en liten sirkel: C#o. Halvforminskede akkorder kan angis med en liten sirkel med strek gjennom: Cø7. Dersom akkorden er ment å ha en annen basstone enn grunntonen, angis dette med skråstrek etterfulgt av basstonens navn: C/E. Skal tersen utelates, noteres det slik: C no 3.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg