Det fantes en begrenset litterær tradisjon blant den hvite befolkningen i Rhodesia. Av de forfatterne som har røtter i landet, er Doris Lessing den desidert mest betydelige. Etter selvstendigheten har Zimbabwe utviklet et livlig litterært miljø, noe som ikke minst kommer til uttrykk ved at Afrikas viktigste bokmesse, Zimbabwe International Book Fair, arrangeres årlig i Harare.

Landet har også en rekke forlag med ambisiøse utgivelsesprogrammer. Men også før selvstendigheten publiserte zimbabwiske forfattere på engelsk så vel som på shona og ndebele. I denne prosessen spilte det katolske forlaget Mambo Press en viktig rolle. Både før og etter uavhengigheten har rasekonflikten og frigjøringskrigen spilt en viktig rolle som tema for litteraturen.

De første romanene av svarte zimbabwere kom ut i 1950-årene. Den første skrevet på shona var Feso (1956) av Solomon Mutsvairo (1924–2005), og den markerte starten på en blomstring innenfor shonalitteraturen som har fortsatt siden. Det er til nå gitt ut flere hundre romaner på shona, og det finnes også en rik poetisk tradisjon. Elementer fra den tradisjonelle diktningen føres videre, samtidig som det er vokst frem en moderne diktning som omfatter verker innenfor alle sjangere. Det samme gjelder i noe mindre grad litteraturen på ndebele, der særlig dramatikken har hatt en sterk stilling, blant annet knyttet til de mange frie teatergruppene i Bulawayo. Den mest kjente av disse er Amakhosi, under ledelse av dramatikeren og romanforfatteren Cont Mhlanga.

Mange av de forfatterne som skriver på shona og ndebele, skriver også på engelsk. Man kan dele den moderne zimbabwiske litteraturen inn i tre generasjoner. Den første består av forfattere som begynte å gi ut bøker i 1950-årene og omfatter navn som Mutsvairo, Lawrence Vambe (f. 1917), Stanlake Samkange og Ndabezinhle Sigogo (f. 1932), og dessuten politikere som Bernard Chidzero (f. 1927) og Ndabaningi Sithole (f. 1920).

Den andre generasjonen debuterte sent i 1960-årene og i 1970-årene, og deres verker er i betydelig grad påvirket av forholdene i landet under Ian Smiths regime. Mange forfattere var i eksil, og flere av bøkene deres ble forbudt. De fremste i denne gruppen er Stanley Nyamfukudza (f. 1951), som bl.a. har skrevet en fin roman om geriljakrigens eksistensielle dilemmaer, The Non-Believer's Journey (1980); dessuten Barbara Makhalisa (f. 1949), Dambudzo Marechera, Charles Mungoshi og Wilson Katiyo.

Den tredje generasjonen består av forfattere som er kommet frem etter Zimbabwes selvstendighet, blant annet Chenjerai Hove, som er Zimbabwes fremste forfatter og som liksom mange andre intellektuelle har levd i eksil etter at regimet i landet utviklet seg i svært autoritær retning siden 2000. Han har blant annet vært fribyforfatter i Stavanger. Fra samme generasjon kommer Musaemura Zimunya, Shimmer Chinodya (f. 1957), Alex Kanegoni (f. 1951), Tsitsi Dangarembga, Yvonne Vera, som i løpet av sitt korte liv rakk å bli en meget betydelig forfatter i afrikansk og internasjonal sammenheng, og Nozipo Maraire (f. 1964). Tematisk kretser bøkene til disse forfatterne ofte om hva frigjøringskrigen innebar, men de tar også opp bakgrunnen for problemer og konflikter i det nye Zimbabwe, ikke minst når det gjelder forholdene mellom mann og kvinne og mellom tradisjon og modernitet.

Landets intellektuelle og litterære liv har vært satt på store prøver etter den politiske og økonomiske krisen fra 2000 og fremover, og mange forfattere er enten i eksil eller har store problemer få utgitt bøkene sine. Bokmessen i Harare i begynnelsen av august hvert år var i mange år sentrum for afrikansk litterær utveksling og debatt. Blant annet var det med utgangspunkt i messen at det ble tatt initiativ til å kåre Afrikas hundre fremste bøker på 1900-tallet. Bokmessens betydning har imidlertid vært svært redusert etter 2004.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.