VoIP, telefoni via Internett, dvs. overføring av det kontinuerlige lydsignalet digitalkodet og opphakket i datapakker via Internett. Siden overføringen skjer i høyhastighetsnett, så kan datapakkene dekodes til et kontinuerlig lydsignal på mottakersiden. Overføringen av pakkene styres av den felles Internett-protokollen (IP). Det blir alså ingen kontinuerlig "fysisk" forbindelse mellom samtalepartnerne, som i telefonnettet, og tap eller store forsinkelser av enkeltpakker underveis vil forstyrre lyden. Se også IP-telefoni.

Også levende bilder (video) kan formidles på tilsvarende vis ved bruk av IP når overføringshastigheten for datapakkene er høy nok. Dette åpner for bruk av Internett til alle slags tjenester og har som konsekvens at Internett kan bli et universelt systemet for overføring av informasjon, også bredbånd sanntidstjenester som fjernsyn. Utfordringene med å unngå tap av informasjonspakker og kontroll med tidsforsinkelsene kan føre til at man kanskje må innføre mekanismer for reservering av overføringskapasitet. Det opprinnelige internettet er basert på såkalt "best effort" demokratisk tildeling av kapasitet til alle brukere. Se tjenestekvalitet.

VoIP gjør det mulig med talekommunikasjon mellom brukere av datamaskiner tilknyttet Internett, f.eks. ved bruk av dataprogrammet Skype. Det er også mulig for teleoperatørene å tilby de tradisjonelle telefontjenestene via abonnentenes bredbåndforbindelser. Ved utgangen av 2008 var det i overkant av 500 000 telefonabonnenter hos 77 tilbydere av bredbåndstelefoni; - dette er 34 % av alle som har fasttelefon (70 % av husholdningene). Tilveksten var på topp i 2006, men er i 2008 vesentlig mindre (kilde: Post- og teletilsynet).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.