. Begrenset gjenbruk

Tine (BA) (bilde)

Oslo, norsk næringsmiddelkonsern som foredler og markedsfører melk og meieriprodukter under varemerket TINE. Tine er organisert som et samvirkekonsern (andelslag) eid av ca. 18 000 melkeprodusenter (per 2006) og er medlem av Norsk Landbrukssamvirke. Konsernet omfatter fem regionale meieriselskaper med i alt ca. 50 meierier, samt flere hel- eller deleide datterselskaper og tilknyttede selskaper. Tine Råvare ble opprettet i 2004 for å etablere et skille mellom råvarehåndteringen av melken og videreforedlingen, og selger også råmelk videre til andre selskaper enn Tine for å sikre like konkurranseforhold; se også Meierisamvirket. Omsetning ca. 15 mrd. kr med over 5000 ansatte (2005).

De fem regionale meieriselskapene er Tine Meieriet Øst, Tine Meieriet Sør, Tine Meieriet Vest, Tine Meieriet Midt-Norge og Tine Meieriet Nord. Tine Meieriet Øst omfatter 14 meierier i Oslo, Akershus, Østfold, Vestfold, Hedmark og Oppland. Selskapet har sin bakgrunn i Fellesmeieriet, som ble opprettet i 1946 ved sammenslutning av Kristiania Meieribolag (grunnlagt 1871) og Kristiania Melkeforsyning (grunnlagt 1911). Ved omorganisering i 1985 ble Lillehammer Meieri, Gjøvik Meieri, Indre Østfold Meieri og Hadeland Meieri slått sammen med Fellesmeieriet. Tine Meieriet Sør omfatter 11 meierier i Telemark, Agder-fylkene og Rogaland, Tine Meieriet Vest 7 meierier i Hordaland, Sogn og Fjordane og på Sunnmøre, Tine Meieriet Midt-Norge 11 meierier i Trøndelag-fylkene, Romsdal og på Nordmøre, og Tine Meieriet Nord 7 meierier i Nordland, Troms og Finnmark.

Tine eier iskremprodusenten Diplom-Is, og andre heleide datterselskaper er FellesJuice, Ostecompagniet, Norseland og Maritex. FellesJuice selger kalde drikker ikke basert på melk, blant annet under merket Meierienes Juice, og Ostecompagniet selger ostespesialiteter fra Tine og andre norske produsenter, samt driver osteimport. Maritex produserer marine oljer fra torskelever, mens Norseland har ansvaret for Tine-omsetningen i Nord-Amerika (blant annet Jarlsbergost). Småfolk Barnemat produserer barnemat og morsmelkerstatning og er eid av Tine og svenske Semper. Tine eier også ca. halvparten av samvirkeselskapet Landteknikk og næringsmiddelprodusenten Fjordland. Fjordland ble etablert av Tine i 1994 og lager ferdigmat, margarin (merkene Brelett og Bremykt), yoghurt m.m.

Tine har røtter tilbake til Nord-Europas første andelsmeieri, som ble etablert i Rausjødalen på Tolga i 1856, med 40 andelshavere. Før den tid foregikk produksjon av gårdssmør og oster på gårdsmeierier. Etter etableringen i Tolga, ble en rekke lokale samvirkemeierier dannet frem mot århundreskiftet. Ideen om å organisere landbruksproduksjon i samvirker kom fra England, hvor det første samvirkeforetaket oppsto i Rochdale i 1845. Fra 1850-tallet hadde Selskapet for Norges Vel hentet fjøsrøktere og ystere fra Sveits og Holland for å lære om meieriproduksjon. 

Fra 1860-tallet kom den første spesialisering i handelen med meieriprodukter, med spesialforretninger for smør og ost, og det ble opprettet enkelte produksjonsmeierier i Kristiania. Utover i landdistriktene ble fra 1870-tallet omsetning av fjell- og gårdssmør samlet i såkalte smørforeninger, eller smørlag. I siste halvdel av 1800-tallet kom en rekke tekniske nyvinninger, som avkjøling og separering, som gjorde fremskritt for produktutvikling. Produksjonen svingte over fra fetost til smør og magerost. De ulike samvirkeforeningene ble samlet i Den Norske Meieriforening i 1881. Den sørget fra 1880-tallet blant annet for prisnotering av ost og smør.

I starten var det ulike fetoster, som Sveitserost og Edamerost, som ble produsert. Mysosten, slik vi kjenner den i dag, er av nyere dato. Tretten ysteri begynte som første meieri med produksjon av fet brunost i 1900, og fra 1913 til 1920 ble det bygd en rekke ysterier for brunost i Gudbrandsdalen. I 1925 opprettet disse ysteriene et salgskontor i Oslo, og fra 1927 hadde de full leveringsplikt til S/L Gudbrandsdalens Ysteriforening.

På 1800-tallet var det import av smør til Norge, men fra 1897 var produksjonen såpass stor at deler av den ble eksportert til blant annet Storbritannia. Norske Meieriers Eksportlag ble opprettet i 1928, for å organisere eksport av meieriprodukter, regulere markedstilførselen, stabilisere prisene og bedre kvaliteten. Eksportlaget skiftet navn til Norske Meieriers Salgssentral i 1942, fra 1984 kjent som Norske Meierier. Tine-navnet ble i 1992 innført som varemerke for meierisamvirket, som fikk navnet Tine Norske Meierier, fra 2002 bare Tine, samtidig som samvirket ble organisert som et konsern.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.