Telemarkskanalen

Telemarkskanalen. Kart over kanalen med markering av slusene og angivelse av høydeforskjellene. Nederst til venstre er inntegnet et av slusekamrene.

Av /Store norske leksikon ※.
Sluseanlegget ved Vrangfoss har fem sluser.
Av .
Lisens: CC BY SA 3.0

Båten Victoria, som trafikkerer Telemarkskanalen, på vei inn i første sluse ved Eidsfoss sluseanlegg. Dette anlegget har tre sluser. Høydeforskjellen mellom første og tredje sluse er 11 meter.

.
Lisens: fri

Artikkelstart

Telemarkskanalen er en vannvei fra Skien til Dalen i Tokke kommune i Vestfold og Telemark fylke. Anlegget er det største i sitt slag i Norge, og vakte ved åpningen oppsikt både i Norge og i utlandet som et storslått ingeniørarbeid.

Telemarkskanalen strekker seg 105 kilometer fra kyst til fjell. Den består av to kanaler som er koblet sammen ved Ulefoss: Skien-Norsjøkanalen i Skien kommune og Bandak-Norsjøkanalen i Nome, Kviteseid og Tokke kommuner. Den nedre delen ble bygd mellom 1854 og 1861, mens den øvre delen ble bygd mellom 1887 og 1892. Telemarkskanalen eies av Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Sluser

Telemarkskanalen har i alt 18 sluser: to sluser ved Hogga, én ved Kjeldal, én ved Lunde, fem ved Vrangfoss, to ved Eidsfoss, tre ved Ulefoss, tre ved Løveid og én ved Skien. Slusene løfter båtene 72 meter over havet på den 105 kilometer lange strekningen. Selve den kanaliserte elvestrekningen er 22 kilometer lang.

Alle slusene har samme dimensjoner:

  • Lengde: 37,65 meter
  • Bredde: 6,9 meter
  • Dybde: 2,59 meter

Betydning

Kanalen fikk aldri helt den betydning den var tiltenkt. Snart tok transport på landjorden over mer og mer av trafikken. Fra begynnelsen av 1980-årene til 1992 ble Bandakkanalen opprustet og fremstår i dag i sin opprinnelige prakt. Den nedre delen av kanalen har lenge beholdt sin funksjon som fløtningsvei, og er i årenes løp blitt modernisert. Tømmerfløtingen opphørte i januar 2006 som en følge av nedleggelsen av papirfabrikken Union Co. i Skien.

Trafikk

I 2017 var tre rutebåter i trafikk i sommerhalvåret; M/S Victoria, bygd i 1882, med plass til 165 passasjerer; M/S Henrik Ibsen, bygd i 1907, med plass til 99 passasjerer; og M/S Telemarken med plass til 140 passasjerer. Sistnevnte trafikkerer ruten Notodden–Lunde og berører tre kommuner, Notodden, Midt-Telemark og Nome. Nesten 40 000 turister reiser årlig med kanalbåtene. Dessuten er det to charterbåter: M/S Skarsfoss med plass til 68 passasjerer og M/S Erik med plass til tolv passasjerer. Kanalen er også et populært reisemål for småbåtfolket.

Utmerkelser

Telemarkskanalen fikk i 1994 Europa Nostra-medaljen for sitt bidrag til bevaring og styrking av Europas arkitektoniske og miljømessige kulturarv.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg