På linje med andre land i Midtøsten må også eldre iraksk teater sees i sammenheng med en felles tradisjon som bygde på dukketeater og skyggeteater, og med sterke innslag av historiefortellere. Islamske religiøse fortellinger ble fremført ved hjelp av pardehdari eller rulleskjermer. På 1800-tallet kom vestlig teaterinnflytelse til å gjøre seg gjeldende i det midtøstlige området. For Iraks del kan også nevnes en kristen innflytelse som var anført av Mosulkirken. I denne tradisjonen oppstod historisk orienterte dramaer, slik som Nebukadnesar (1889).

Et politisk teater fulgte i forbindelse med selvstendiggjøringen, og et slags repertoarteater oppstod med grupper som Mosuls litteraturklubb fra 1921 og Det arabiske skuespillerkompaniet, 1922–26. Naturalistisk teater ble samtidig etablert. I 1940 ble det startet en teaterlinje på kunstakademiet i Bagdad. Videre er det blitt etablert en lang rekke teatergrupper og teatre i forbindelse med ny dramatikk og folkelige teaterinitiativ. Kontakten med både de øst-europeiske kommunistlandene så vel som med vestlige land brakte nye impulser inn i iraksk teater fra 1960-årene av. Kassim Muhammad er en av de mest sentrale dramatikere i vår tid, og hans stykke Det udødelige Bagdad – alvor og spøk er blitt særlig kjent.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.