På linje med andre land i Midtøsten må også eldre iraksk teater sees i sammenheng med en felles tradisjon som bygde på dukketeater og skyggeteater, og med sterke innslag av historiefortellere. Islamske religiøse fortellinger ble fremført ved hjelp av pardehdari eller rulleskjermer. På 1800-tallet kom vestlig teaterinnflytelse til å gjøre seg gjeldende i det midtøstlige området. For Iraks del kan også nevnes en kristen innflytelse som var anført av Mosulkirken. I denne tradisjonen oppstod historisk orienterte dramaer, slik som Nebukadnesar (1889).

Et politisk teater fulgte i forbindelse med selvstendiggjøringen, og et slags repertoarteater oppstod med grupper som Mosuls litteraturklubb fra 1921 og Det arabiske skuespillerkompaniet, 1922–26. Naturalistisk teater ble samtidig etablert. I 1940 ble det startet en teaterlinje på kunstakademiet i Bagdad. Videre er det blitt etablert en lang rekke teatergrupper og teatre i forbindelse med ny dramatikk og folkelige teaterinitiativ. Kontakten med både de øst-europeiske kommunistlandene så vel som med vestlige land brakte nye impulser inn i iraksk teater fra 1960-årene av. Kassim Muhammad er en av de mest sentrale dramatikere i vår tid, og hans stykke Det udødelige Bagdad – alvor og spøk er blitt særlig kjent.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.