Girls of Baghdad (2019)
Irakiske skuespiller i det irakiske nasjonalteaterets produksjon Girls of Baghdad i januar 2019. Stykket handler om seks jesidiske og kristne kvinner som ble holdt som slaver og både fysisk og seksuelt misbrukt under Den islamske statens regime mellom 2014 og 2017. Til dette tidspunktet, mer enn ett år etter frigjøringen, var fortsatt skjebnen til cirka 3000 jesidiske kvinner ukjent.

Historikk

På linje med andre land i Midtøsten må også eldre iraksk teater sees i sammenheng med en felles tradisjon som bygde på dukketeater og skyggeteater, og med sterke innslag av historiefortellere. Islamske religiøse fortellinger ble fremført ved hjelp av pardehdari eller rulleskjermer.

På 1800-tallet kom vestlig teaterinnflytelse til å gjøre seg gjeldende i det midtøstlige området. For Iraks del kan også nevnes en kristen innflytelse som var anført av Mosulkirken. I denne tradisjonen oppstod historisk orienterte dramaer, slik som Nebukadnesar (1889).

Nyere tid

Et politisk teater fulgte i forbindelse med selvstendiggjøringen, og et slags repertoarteater oppstod med grupper som Mosuls litteraturklubb fra 1921 og Det arabiske skuespillerkompaniet, 1922–1926. Skuespilleren og regissøren Haqqi al-Shibli (1913-1985) grunnla gruppen Det nasjonale dramatiske ensemblet og regnes som en av de viktigste teaterpionerene i landet, sammen med blant andre dramatikeren og regissøren Yusuf al-Ani (1927-2016). I 1940 ble det startet en teaterlinje på kunstakademiet i Bagdad. Videre er det blitt etablert en lang rekke teatergrupper og teatre i forbindelse med ny dramatikk og folkelige teaterinitiativ.

Kontakten med både de øst-europeiske kommunistlandene så vel som med vestlige land brakte nye impulser inn i iraksk teater fra 1960-årene av. Under Saddam Husseins styre ble det nasjonale teateret i Bagdad åpnet. Siden 2021 finnes det også en nasjonal teaterfestival i Bagdad i samarbeid med den arabiske teaterorganisasjonen.

Kassim Mohamed er en av de mest sentrale dramatikere i nyere tid, og hans stykke Det udødelige Bagdad – alvor og spøk er blitt særlig kjent. Blant de yngre regisseurene kan Monadhil Daood (født 1960), en av Mohameds elever og grunnlegger av Iraqi Theatre Company, nevnes. Hans Romeo og Julie i Bagdad ble spilt i England i 2012. Blant de moderne dramatikerne er Jawad al-Assadi (født 1947).

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Al-Shamma, James og Al-Azraki, A. (redaktører, 2017): Contemporary Plays from Iraq. Methuen Drama. ISBN 978-1474253291
  • Allen, Roger (2000): An Introduction to Arabic Literature. Cambridge University Press. ISBN 978-0521776578
  • Amine, Khalid (2006): Theatre in the Arab World: A Difficult Birth. I: Theatre Research International, årgang 31, nummer 2, juli 2006, side 145 – 162. DOI: https://doi.org/10.1017/S0307883306002094
  • Hemke, Rolf C. (2013): Theater im arabischen Sprachraum: Theatre in the Arab World. Theater der Zeit. ISBN 978-3943881288
  • Jayyusi, Salma Khadra og Allen, Roger (redaktører, 1995): Modern Arabic Drama: An Anthology. Indiana University Press. ISBN ‎978-0253209733
  • Soudani, Fahdel (2019): Yusuf Al-Ani and the Concept of Iraqi Popular Theatre. I: Journal of Contemporary Iraq & the Arab World, årgang 13, nummer 1, mars 2019, side 77 – 86. DOI: https://doi.org/10.1386/jciaw.13.1.77_1

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg