Rimi-logoen

Rimi-logoen.

Rimi-logoen
Av /NTB .

Rimi var en norsk kjede av dagligvareforretninger med lavprisprofil. Kjeden ble startet i 1977 som Rimi 500 av Stein Erik Hagen. Rimi gikk gradvis inn i selskapet ICA Norge, som ble solgt til Coop Norge i 2014.

Rimi-kjedens varemerke og butikker eksisterer og driftes fortsatt i Baltikum-landene Estland, Latvia og Litauen, og eies av ICA Gruppen AB.

Historikk

Stein Erik Hagen åpnet sin første Rimi-butikk i 1977, under navnet Rimi 500, i Ås, utenfor Oslo.

I 1992 overtok ICA Handlernas AB deler av eierskapet i selskapet Hagen-gruppen, som blant annet inkluderte Rimi-kjeden. Samme år byttet selskapet navn til Hakon Gruppen. ICA og Hakon Gruppen ble fusjonert i 1998 under ett moderselskap, ICA AB.

I 2000 fikk selskapet navnet ICA Ahold, der det nederlandske selskapet Royal Ahold var største eier fra 2000 til 2013. Stein Erik Hagen, gjennom investeringsselskapet Canica, hadde en eierandel i ICA Ahold på 20 prosent i 2000. Hakon Gruppen endret navn til ICA Norge i 2003 og Hagen solgte sin eierandel i ICA i 2004.

Rimi-kjeden omfattet per 2005 cirka 325 butikker med en samlet omsetning på rundt 9 milliarder kroner.

Rimi gikk gradvis inn i selskapet ICA Norge, som ble solgt til Coop Norge i 2014. I 2016 ble den siste norske Rimi-butikken omprofilert og underlagt Coop-kjedens varemerke.

Rimi-kjeden i Baltikum

Rimi-kjedens butikker eksisterer og driftes fortsatt i Baltikum-landene Estland, Latvia og Litauen, og driftes gjennom og eies av Rimi Baltic og ICA Gruppen AB. Butikkjeden drives under forretningskonseptene og navnene Rimi Express, Rimi Hyper, Rimi Super og Rimi Mini.

Stein Erik Hagen åpnet sin første Baltikum-baserte Rimi-butikk i 1997. Selskapet Rimi Baltic AB ble dannet av Kesko og ICA i 2005 som et joint venture-prosjekt. Allerede året etter, i 2006, tok ICA over aksjene til Kesko i selskapet, og da med merkevarer som blant annet Rimi Supermarket, Rimi Hypermarket, Supernetto og Säästumarket.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg