Nakajima Ki-44 Shoki
SDASM Archives.

Nakajima var en japansk flyprodusent etablert i 1917 og aktivt til 1945. Selskapet var en av de første flyprodusentene som ble etablert i Japan. Nakajima var den viktigste produsenten av jagerfly for den japanske hærens flyvåpen og en av de største flyprodusentene i Japan frem til slutten av andre verdenskrig.

Faktaboks

Også kjent som

Nakajima Hikoki KK

Historie

Nakajima Ki-84 Hayate
SDASM Archives.
Nakajima L2D
SDASM Archives.

Nakajima ble opprinnelig etablert 1917 i Otacho i Gumma, under ledelse av Chikuhei Nakajima. Nakajima gikk i partnerskap med Seibei Kawanishi i 1918, men Kawanishi brøt ut igjen etter uoverensstemmelser i 1920 og startet flyproduksjon under eget navn (se Kawanishi).

Nakajima hadde sin første kommersielle suksess med den egenutviklede type 5, et toseters biplan produsert fra 1919. Nakajima begynte også produksjon av flymotorer i 1925, og ble etter en rekke navneskifter Nakajima Hikoki KK i 1931. Samme år forlot Chikuhei Nakajima bedriften for en politisk karriere, som førte til at han ble rustningsminister ved slutten av andre verdenskrig, og hans yngre bror Kiyoichi Nakajima tok over ledelsen.

Under andre verdenskrig var Nakajima japans største flyprodusent, og etter Mitsubishi Japans nest største produsent av flymotorer. Nakajima hadde fire flyfabrikker i Ota, Okawa, Handa og Utsunomiya, tre fabrikker som produserte flymotorer i Musashi, Omiya og Hamamatsu, og en fabrikk som produserte komponenter i Shiroyama. Nakajima ble satt under statlig kontroll i april 1945, og all virksomhet opphørte med slutten av andre verdenskrig. Selskapets aktiva ble etter krigen overtatt av Fuji Heavy Industries, fra 2017 Subaru Corporation, som har en egen divisjon for flyproduksjon.

Fuji utviklet og produserte flere flytyper etter krigen, blant annet Fuji T-1, som var det første jetflyet som var utviklet og produsert i Japan, og Subaru Corporation produserer fremdeles komponenter for fly.

Flytyper

Type 5

Type 5 var et enmotors, toseters treningsfly (biplan), hvorav 118 ble produsert fra 1919 til 1921. 101 av disse for den japanske hæren, og ytterligere 17 for sivil bruk.

Type Ko 3

Type Ko 3 var et enmotors, enseters jagerfly (biplan), basert på det franske jagerflyet Nieuport 24. 102 Type Ko 3 ble produsert for den japanske hæren fra 1921 til 1923, og de var i bruk frem til 1926.

Type Ko 2

Type Ko 2 var et enmotors, toseters treningsfly (biplan), basert på Nieuport 83. 40 Type Ko 2 ble produsert for den japanske hæren i 1922, og de var i bruk frem til 1926.

Type Ko 4

Type Ko 4 var et enmotors, enseters jagerfly (biplan). Dette var en lisensprodusert Nieuport 29, og 608 Type Ko 4 ble produsert for den japanske hæren fra 1923 til 1932, og de var hærens standard jagerfly frem til 1935, og ble brukt for trening frem til 1937.

Super Universal

Nakajima-Fokker Super Universal var et høyvinget, monoplan passasjerfly, produsert på lisens fra Atlantic Aircraft. Det var det første passasjerflyet som ble serieprodusert i Japan, og det første passasjerflyet brukt i regulær rutetrafikk. 47 passasjerfly ble produsert fra 1931 til 1936, 20 militære treningsfly som Ki-6 fra 1934 til 1936 for den japanske hæren, og ytterligere 20 rekognoseringsfly som C2N for den japanske marinen.

Type 91

Nakajima Type 91
SDASM Archives.

Type 91 var et enmotors, enseters, parasollvinget jagerfly (monoplan). Det var den japanske hærens første serieproduserte jagerfly som var utviklet i Japan. 450 Type 91 ble produsert fra 1932 til 1934, og det var i bruk frem til 1937.

Ki-4

Ki-4 var et enmotors, toseters, rekognoseringsfly (biplan). 450 Ki-4 ble produsert for den japanske hæren fra 1932 til 1934. Det ble brukt under den andre kinesisk-japanske krig, hvor det også ble brukt for nærstøtte og som lett bombefly.

A1N

Nakajima A1N

SDASM Archives.

A1N var et enmotors, enseters jagerfly (biplan) produsert for den japanske marinen for bruk fra hangarskip. A1N var en lisensprodusert Gloster Gambet, og 150 fly ble produsert fra 1929 til 1932. Det ble første gang brukt i kamp 22. februar 1932, fra hangarskipet Kaga under offensiven mot Shanghai. A1N var i bruk som jagerfly frem til 1935.

E4N

E4N var et enmotors, toseters rekognoseringsfly (biplan) produsert for den japanske marinen, og 152 fly ble produsert fra 1931 til 1936, de fleste som sjøfly og fem med hjulunderstell for bruk fra hangarskip.

A2N

Nakajima A2N

SDASM Archives.

A2N var et enmotors, enseters jagerfly (biplan) produsert for den japanske marinen for bruk fra hangarskip. 166 fly ble produsert fra 1932 til 1939.

A4N

A4N var et enmotors, enseters jagerfly (biplan) produsert for den japanske marinen for bruk fra hangarskip. 221 fly ble produsert fra 1935 til 1940. Det ble tatt i bruk av den japanske marinen fra 1936, og ble brukt under den andre kinesisk-japanske krig, hvor det også ble brukt for nærstøtte.

E8N

E8N var et enmotors, toseters rekognoseringssjøfly (biplan). 755 fly ble produsert for den japanske marinen fra 1934 til 1940. E8N hadde det allierte kodenavnet Dave.

Ki-27

Ki-27 var et enmotors, enseters jagerfly (monoplan). Det fløy første gang 15. oktober 1936, og det ble brukt i kamp fra mars 1938 under den andre kinesisk-japanske krig, og var det mest brukte japanske jagerflyet under Nomonhan-konflikten med Sovjetunionen i 1939. 3399 fly ble produsert fra samme år og frem til 1940 for den japanske hæren, som brukte det som jagerfly under andre verdenskrig frem til 1943, og av Mandsjuria frem til slutten av krigen. Ki-27 hadde det allierte kodenavnet Nate.

AT-2

AT-2 var et tomotors passasjerfly, delvis basert på det amerikanske passasjerflyet DC-2 som Nakajima produserte på lisens. Det fløy første gang 12. september 1936, og 32 AT-2 passasjerfly ble levert. Ytterligere 318 fly ble levert den japanske hæren som transportfly frem til 1942 under betegnelsen Ki-34, hvorav noen ble overført til den japanske marinen under betegnelsen L1N1. Ki-34 og L1N1 hadde det allierte kodenavnet Thora.

B5N

Nakajima B5N var et torpedo- og lett bombefly brukt under andre verdenskrig

SDASM Archives.

B5N var et enmotors, treseters torpedo- og lett bombefly for bruk fra hangarskip som fløy første gang i 1937, brukt under andre verdenskrig.

  • Les mer om B5N.

Ki-43 Hayabusa

Ki-43 Hayabusa var et enmotors, enseters jagerfly som fløy første gang i 1939, og som ble brukt under andre verdenskrig.

L2D

L2D var et tomotors transportfly basert på det amerikanske passasjerflyet DC-3, som man i Japan hadde fått lisens på å produsere i 1938. 487 fly ble produsert fra 1939 til 1945. L2D hadde det alierte kodenavnet Tabby.

Ki-49 Donryu

Ki-49 Donryu

SDASM Archives.

Ki-49 Donryu var et tomotors bombefly som fløy første gang i 1939, og som ble brukt under andre verdenskrig. 811 Ki-49 ble produsert for den japanske hæren fra 1940 til 1944. Ki-49 Donryu hadde det allierte kodenavnet Helen.

Ki-44 Shoki

Ki-44 Shoki var et enmotors, enseters jagerfly som fløy første gang i 1940, og som ble brukt under andre verdenskrig.

J1N Gekko

J1N Gekko

SDASM Archives.

J1N Gekko var et to- til treseters, tomotors eskortejager- og rekognoseringsfly som fløy første gang i 1941, og som ble brukt under andre verdenskrig. Det ble produsert 470 fly for den japanske marinen fra 1942 til 1944. J1N Gekko hadde det allierte kodenavnet Irving.

A6M2-N

A6M2-N var en enmotors, enseters sjøjager brukt under andre verdenskrig. Det var en flottørflyvariant av Mitsubishi A6M og fløy første gang i 1941. 327 fly ble produsert fra samme år og frem til 1943. A6M2-N hadde det allierte kodenavnet Rufe.

B6N Tenzan

Nakajima B6N
SDASM Archives.

B6N Tenzan var et enmotors, treseters torpedo- og lett bombefly for bruk fra hangarskip, Det fløy første gang i 1941, og var brukt under andre verdenskrig.

C6N Saiun

C6N Saiun var et enmotors, treseters rekognoseringsfly som ble brukt under andre verdenskrig. Det fløy første gang i 1943, og 463 fly ble produsert for den japanske marinen fra samme år og frem til 1945. C6N Saiun hadde det allierte kodenavnet Myrt.

Ki-84 Hayate

Ki-84 Hayate var et enmotors jagerfly som fløy første gang i 1943, og ble brukt under andre verdenskrig

Kikka

Kikka

SDASM Archives.

Kikka var en tomotors jetdrevet jagerbomber, basert på Messerschmitt Me 262. En prototyp fløy i 1945, men videre utvikling ble stanset med slutten av andre verdenskrig.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg