Nakajima Ki-44 Shoki
SDASM Archives.

Nakajima Ki-44 Shoki var en japansk énmotors avskjæringsjager som ble brukt under andre verdenskrig.

Historie

Ki-44 Shoki fløy første gang i august 1940 og ble tatt i bruk av den japanske hærens flyvåpen fra slutten av 1942. Litt over 1200 Ki-44 ble produsert, og av disse var nesten alle av variantene Ki-44-II og Ki-44-III, produsert fra høsten 1942 og frem til slutten av 1944.

Ki-44 Shoki var et avvik fra den normale japanske doktrinen om at jagerfly skulle være lette og manøvrerbare, og var lite populær blant japanske piloter til å begynne med. Men flyet var en av de raskeste japanske jagerflyene, og hadde god stigeevne og operasjonshøyde. Utrustet med maskinkanoner var dette den mest effektive avskjæringsjageren Japan hadde mot amerikanske B-29 Superfortress bombefly som fløy i stor høyde.

Spesifikasjoner

Varianten Ki-44-II var utstyrt med en Nakajima Ha-109 fjortensylindret stjernemotor med en ytelse på 1520 hestekrefter. Flyet var utrustet med fire 12,7-millimeter mitraljøser, og kunne alternativt utrustes med enten fire 20-millimeter maskinkanoner, to 12,7-millimeter mitraljøser og to 37-millimeter maskinkanoner, eller to 12,7-millimeter mitraljøser og to 40-millimeter maskinkanoner.

  • Vingespenn: 9,45 meter
  • Lengde: 8,79 meter
  • Maksimal startvekt: 2993 kilogram
  • Toppfart: 605 km/t ved 17 060 fot (5200meter)
  • Største operasjonshøyde: 36 745 fot (11 200 meter)

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg