I 1957-58 flyttet motorfabrikken til Bodø. En grunn til denne flyttingen var at en stor del av markedet for mindre motorfartøyer var lokalisert i Nord-Norge. En annen var mangel på fagarbeidere i Oslo. Den viktigste grunnen var imidlertid at Distriktenes Utbyggingsfond (DU) på denne tiden lanserte flere stimuleringstiltak som gjorde det lønnsomt for bedrifter i sentrale strøk å flytte til Nord-Norge eller andre regioner med behov for statlig bistand til næringsutvikling. DU hadde også tatt eget initiativ for å få etablert en motorfabrikk i Nord-Norge, ettersom slikt manglet i en landsdel med stort behov for skipsmotorer så vel som industrivekst. Ny motorfabrikk på Burøya ved Bodø havn, flytting av produksjonsutstyr og boliger for de ansatte fikk svært gunstig statsfinansiering.
Siste motor ved den gamle fabrikken i Oslo ble produsert i november 1958, med byggenummer 5551. Virksomheten i Oslo fortsatte imidlertid med lisensproduksjon og salg av kraftblokken – Power Blocks som Seattle-selskapet Marine Construction (MARCO) hadde utviklet. Kraftblokken kom til å få stor betydning i fiskeflåten, og solgte i store antall i Norge og på Island utover på 1960-tallet. Dette ga en ny gullalder for Oslo-bedriften.
Samtidig slet motorfabrikken i Bodø med lønnsomheten. Satsingen på større motortyper og lisensproduserte dieselmotorer fra blant annet Tsjekkia hadde ikke lønt seg. Løsningen, som ble satt som betingelse for DU og statsbankene for å ettergi gjeld og gi ny støtte, ble å samle hele Rapp i Bodø, dvs. flytte også den lønnsomme kraftblokkvirksomheten. Flyttingen var ferdig i 1964. Samtlige arbeidere i Oslo fikk ansettelse samlet i Thune Eureka på Skøyen. En gruppe ingeniører og montører som hadde jobbet med kjøleteknikk i Rapp ble overført til Aanonsen på Hasle. Fabrikken i Malmøgata ble solgt til naboen, sjokoladefabrikken Bergene.
Kort tid etter ble den siste Rapp-motoren produsert. Glødehodemotorer og semidieslemotorer var utkonkurrert av små og lette men kraftige dieselmotorer, og Rapp ble en nostalgisk lyd langs kysten som fortsatt kan høres i enkelte bevarte veteranfartøyer og ved museer langs kysten. Fabrikken i Bodø fortsatte å spesialisere seg på kraftblokker og annet dekksutstyr for fiskeflåten.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.