Skisse av den nye lufthavnen
Av .
Lisens: Udefinert

Mo i Rana lufthavn, Fagerlia er en planlagt og vedtatt ny regional lufthavn for Helgeland, med miljø- og grunnundersøkelser i 2021, og byggestart i 2022. Den nye lufthavnen skal erstatte dagens Mo i Rana lufthavn, Røssvoll. Lufthavnen skal stå ferdig i 2025.

Faktaboks

Også kjent som

Polarsirkelen lufthavn

Hauan

Lufthavnen ble tidligere kalt Steinbekkhaugen, men navnet ble senere endret til Fagerlia.

Planer og vedtak

Skisse av den nye lufthavnen
Av .
Lisens: Udefinert

Siden tidlig på 2000-tallet har det pågått en prosess for å bygge ut en ny lufthavn på Helgeland, og det har blitt lagt vekt på mulighetene for å kunne ta imot større fly.

De største bedriftene i åtte kommuner på Nord-Helgeland har siden 2006/2007 samarbeidet for å få dette til, gjennom prosjektet Polarsirkelen Lufthavnutvikling.

Både kommuner og fylkeskommune har anbefalt forslaget, og regjeringen Solberg fremmet i sitt utkast til Nasjonal Transportplan 2018–2029 et forslag om å sette av 1,47 milliarder kroner til byggingen. Stortinget vedtok Nasjonal Transportplan, og dermed også utbyggingen av flyplassen, i juni 2017.

Statsminister Erna Solberg foretok det symbolske første spadestikket til den nye lufthavnen i august 2017.

Polarsirkelen lufthavnutvikling AS og Rana kommune fikk vinteren 2019 aksept fra samferdselsminister Jon Georg Dale for å kunne iverksette anbud for byggestart. Investeringene skjer ved lokal forskuttering, siden de statlige midlene ikke kommer før i annen planperiode av Nasjonal Transportplan, etter 2024. Dette ble fulgt opp gjennom Statsbudsjettet 2021, der regjeringen bevilget totalt 1,8 milliarder kroner til realisering av lufthavnplanene.

Lufthavnen var forespeilet å bli bygget av private aktører, men som følge av utfordringer i statsstøtteregelverket valgte regjeringen i mars 2020 å gi utbyggingsoppdraget til Avinor. Gjennom vedtak i Stortingsproposisjon 193 S (2020–2021) ble total kostnadsramme for utbygging justert til 3,3 milliarder. Tilskudd til utbygging forutsetter et lokalt tilskudd fra kommuner og næringsliv på 0,6 milliarder kroner. Vedtaket sier videre:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at lufthavnene i Mosjøen, Sandnessjøen og Brønnøysund består etter utbyggingen av ny flyplass ved Mo i Rana. – Stortinget ber regjeringen legge til grunn at ny lufthavn ved Mo i Rana skal åpnes i 2025.»

Byggingen skal inneholde blant annet rullebane på 2200–2400 meter, samt en terminal på 5000 kvadratmeter. Driftsbygninger kommer i tillegg på omtrent 5000 kvadratmeter. Flyplassen bygges med tre oppstillingsplasser for store fly, samt noe for mindre fly. Det skal også være to oppstillingsplasser for helikopter. Det ble gjennomført byggestart høsten 2022, og planlagt ferdigstillelse er fjerde kvartal 2025.

Uten kontrolltårn

Den nye lufthavnen for Mo i Rana blir den første lufthavnen i Norge som bygges uten kontrolltårn. Lufttrafikktjenesten skal styres fra Avinors Remote Tower Center i Bodø.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg