Kvinnebunaden fra Masfjorden tar utgangspunkt i den tradisjonelle draktskikken, og har mange fellestrekk med denne, men de enkelte draktdelene er ikke kopiert direkte etter tilsvarende gamle draktplagg.
Faktaboks
I Masfjorden har en etter andre verdenskrig jobbet med å gjenspeile de lokale drakttradisjonene i bunadbruken. Det arbeidet har resultert i litt ulike bunader, utarbeidet til ulike tidsperioder. Denne bunaden og den rekonstruksjonen som fikk uttalelse fra Bunad- og folkedraktrådet i 2000, lever på det viset side om side.
Enkelte trekk ved den lokale draktskikken har aldri vært helt ute av bruk, men etter 1900 ble den lokale draktskikken til festbruk byttet ut med elementer fra draktskikken i Hardanger. Og først etter andre verdenskrig kom det fart i arbeidet med å ta opp igjen det lokale særpreget i Masfjorden i bunaden. Det var enkeltpersoner som Sollaug Birkeland som satte i gang dette arbeidet.
Etter at Nordhordland Husflidslag ble stiftet i 1974, har bunadarbeidet fortsatt i regi av denne foreningen. Aslaug Molland Takvam var aktiv i dette arbeidet og jobbet både med denne bunaden og den rekonstruksjonen som ble lagt fram for Bunad- og folkedraktrådet.
Masfjorden regnes som ett draktområde, og det er et ønske fra nyere tid som har ført til at en har skilt mellom indre og ytre deler av fjorden ved hjelp av ulike farger på et band. Dette skillet er på veg ut i dagens bunadtilvirking
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.