Marlen Haushofer, østerriksk forfatter. Haushofer regnes blant Østerrikes fremste kvinnelige forfattere i det 20. århundre.

Haushofer ble født i Molln i Oberösterreich. Etter endt skolegang på katolsk internat i Linz flyttet hun til Wien og begynte studiene. Hun studerte germanistikk i Wien og Graz, men uten å avslutte studiene. I 1941 giftet hun seg og flyttet senere med familien til småbyen Steyr. Hun begynte å skrive i 1946, først korte fortellinger som ble publisert i tidsskrifter og aviser. Novellen Das fünfte Jahr (Det femte året) i 1952 regnes som hennes egentlige debut.

Romanen Die Wand (1963, norsk overs. Veggen, 1994) er Haushofers hovedverk. En kvinne og jeg-forteller, på hyttetur i fjellet, oppdager en morgen at det har vokst fram en uendelig glassvegg som skiller henne fra resten av verden. Utenfor glassveggen er alt dødt, og hun ser ut til å være den eneste overlevende, sammen med noen dyr, etter en ukjent katastrofe. Hun klarer å holde seg i live ved å dyrke jorda, gå på jakt, ta seg av dyra sine; og for å holde ut ensomheten og uvissheten uten å bli gal, skriver hun ned sin egen historie. Romanen har en åpen slutt: kvinnen avslutter beretningen i vissheten om at det ikke fins noen redning fra situasjonen hun befinner seg i, hun har ingen andre å stole på enn seg selv. Die Wand ble filmatisert i 2012 av den østerrikske regissøren Julian Roman Pölser; Martina Gedeck spilte hovedrollen.

Romanen Eine Handvoll Leben (1955. En håndfull liv) er en rammefortelling hvor en kvinne ser tilbake på sitt eget ulykkelig, og til dels også selvdestruktive, liv som mor og hustru, som hun unnslipper gjennom en fingert drukningsulykke. Her beskrives hvordan unge kvinner ødelegges av normer, konvensjoner og forventninger, og hvordan de fanges i ødeleggende forhold som de til slutt går til grunne i. Dette er Haushofers sentrale tema, som går igjen bl.a. i romanen Die Tapetentür (1957. Tapetdøra) og fortellingsyklusen Wir töten Stella (1958. Vi dreper Stella), hvor tittelnovellen viser dette på brutalt vis: en ung kvinne blir forført av en mannlig familievenn og til sist drevet i døden mens menneskene rundt ser hva som skjer, men ikke gjør noe for å redde henne. Haushofers siste roman, Die Mansarde (1969. Mansarden), skildrer et kjærlighetsløst og kaldt ekteskap, beskrevet i dagbokform fra kvinnens ståsted.

Oppvekstskildringer utgjør en sentral del av Haushofers verk, både i Das fünfte Jahr, Eine Handvoll Leben og i romanen Himmel, der nirgendwo endet (1966. En himmel uten ende). I første rekke skildrer hun jenter, deres oppvekstvilkår, oppdragelse og skolegang. I flere tekster, bl.a. Eine Handvoll Leben og Himmel, der nirgendwo endet, står barndommen med dens muligheter i skarp kontrast til det innsnevrede livet som unge kvinner tvinges til å leve. Haushofer skrev også flere barne- og ungdomsbøker og hørespill.

Haushofers språk er enkelt, klart og tydelig. I bøkene beskriver hun ofte situasjoner hvor det ikke fins noen utvei, og hvor personene befinner seg i eksistensiell fare de ikke har muligheter til å unnslippe; likevel er språket uten patos, jordnært og presist. Den nøkterne og minutiøse fortellingen, eller krøniken, blir det eneste mulige forsvarsverk mot fortvilelsen. Dette fortellergrepet brukes på mesterlig vis i Die Wand.

Haushofer-resepsjonen er karakteristisk for mange kvinnelige forfattere i mellomkrigstiden og tidlig etterkrigstid. Trass i en relativt omfattende produksjon ble hun ikke oppdaget som betydningsfull forfatter før på 80-tallet. Den politiske utviklingen, ikke minst kvinne- og miljøbevegelsen, bidro til en ny lesning av Haushofers tekster, særlig av Die Wand, som ble en av kvinnebevegelsens store kultromaner. I dag regnes Haushofer som en av etterkrigstidens mest betydelige tyskspråklige kvinnelige forfattere, og i Østerrike har hun sin selvskrevne plass blant de moderne klassikerne.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.