MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) er en dataspillsjanger hvor et stort antall spillere spiller sammen i en virtuell verden. Spillerne lager vanligvis sin egen figur som de utvikler ved å gjennomføre ulike oppgaver i spillet. Etter hvert som spillerne har opplevd det meste av spillet er det vanlig at utviklerne oppdaterer og utvider spillets innhold med jevne mellomrom. Disse oppdateringene er som regel gratis (patches), men de største koster penger og kalles utvidelsespakker.

Siden MMORPG-spill koster penger å opprettholde i form av servere og kontinuerlig utvikling er det vanlig at de finansieres ved å la spillerne betale for et abonnement. Det har også blitt vanlig la spillerne spille gratis, men at de må betale for å kjøpe utstyr til figuren sin eller annet innhold. De fleste MMORPG-spill blir kun utgitt til PC, men noen utvikles også for spillkonsoller.

MMORPG-sjangeren har sin bakgrunn i MUD-sjangeren (Multi-User Dungeon) fra 1970- og 1980-tallet. Disse var vanligvis rollespill som kun bestod av tekst. I 1980 kom det første MUD-spillet som lot spillere samhandle med hverandre over Internett.

Det første spillet som ble kalt et MMORPG var Ultima Online som kom i 1997. Spillets skaper og produsent, Richard Garriott, var den første som brukte dette begrepet i stedet for "grafisk MUD". Spillet ble utgitt av Electronic Arts, som i ettertid har erklært at det var det første MMORPG-spillet som fikk over hundre tusen aktive brukere. Ultima Online spilles fremdeles i dag.

På slutten av 90-tallet og ved starten av 00-tallet begynte mange utviklere å lage spill i den nye MMORPG-sjangeren. EverQuest (1999) og Asheron's Call (1999) opplevde begge popularitet på linje med Ultima Online. Lineage (1998) ble svært populært i Asia, og da spesielt i Sør-Korea. I 2001 kom Anarchy Online, et MMORPG skapt av den norske utvikleren Funcom.

Populariteten til MMORPG-spillene økte utover 00-tallet med spill som Lineage II (2003), Star Wars Galaxies (2003) og EverQuest II (2004). Alle disse opplevde en viss suksess, men kom aldri i nærheten av World of Warcraft (2004), som raskt ble tidenes mest populære MMORPG. Innen kort tid fikk det flere millioner abonnenter, og dette tallet økte helt fram til 2010, da spillet hadde over 12 millioner abonnenter. Etter dette har MMORPG-sjangeren vært sterkt preget av utviklere som har forsøkt å lage spill etter World of Warcrafts modell, men ingen har oppnådd like stor suksess.

I senere år har populariteten til MMORPG-spill falt en del. Fremveksten av andre flerspillerspill med lavere terskel for nybegynnere, som MOBA-spill, har trolig tatt mye av markedsandelen som tidligere tilhørte MMORPG-spillene. Allikevel finnes det fortsatt millioner av mennesker som fortsatt spiller MMORPG-spill, hvor World of Warcraft fortsatt er det mest populære av de spillene som har en fast betalingsmodell.

Et MMORPG-spill inneholder som regel mye forskjellig innhold som appellerer til ulike typer spillere. Det er vanlig at man lar spillerne delta i enten PvE (player versus environment), hvor spillerne samarbeider for å nedkjempe datastyrte fiender, eller PvP (player versus player), hvor spillerne spiller mot hverandre.

Det er også typisk at spillerne organiserer seg i laug (guilds). Dette er organiserte grupper med spillere som har felles interesser. For eksempel er det mange laug som utelukkende består av spillere som legger mye tid ned i spillet, mens andre laug har fokus på å være sosiale.

De fleste MMORPG-spill foregår i en fiktiv verden. Det vanligste er å bruke en middelalderverden med magi og fantasiskapninger som bakgrunn for et spill (se fantasy), men det er også vanlig å la spillet finne sted i en fjern framtid i det ytre rom (se science fiction). MMORPG-spill baserer seg ofte på en eksisterende franchise, men de kan også være frittstående.

For spillerne er ofte utviklingen av figuren sin hovedmålet i et MMORPG. Dette oppnås først ved å gå opp i erfaringsnivåer. Hver gang man går opp i erfaringsnivå kan man få tilgang til nye evner, nytt utstyr og nytt innhold. Man kan gå opp i nivå på ulike måter, men det vanligste er at man hjelper datastyrte figurer med ulike typer oppdrag (quests). Når man har nådd øverste erfaringsnivå er vanligvis det neste steget å skaffe figuren sin stadig bedre utstyr i form av våpen, rustning, amuletter og lignende.

De som spiller mest er som regel de som får tak i det beste utstyret. Dette gjør at noen spillere bruker svært mye tid i et MMORPG, noe som har skapt kontroverser i media. Enkelte har sluttet å jobbe eller isolert seg fra omverdenen for å tilbringe mest mulig tid i spillet sitt. Dette har gjort at mange utenforstående har fått et svært negativt forhold til sjangeren, selv om de fleste spillerne klarer å regulere tiden de bruker i spillet til et normalt nivå.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.