MMORPG

Skjermbilde av World of Warcraft.

Artikkelstart

MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) er en dataspillsjanger der et stort antall spillere lager hver sin figur i en felles, virtuell verden, hvor alle er koblet sammen via internett. Spillerne utvikler figuren sin ved å gjennomføre ulike oppgaver i spillet, og må som regel samarbeide for å nå sine mål. Etter hvert som spillerne har opplevd det meste av spillet er det vanlig at utviklerne oppdaterer og utvider spillets innhold med jevne mellomrom. Disse oppdateringene er som regel gratis (patches), men de største koster penger og kalles utvidelsespakker.

Siden MMORPG-spill koster penger å opprettholde i form av servere og kontinuerlig utvikling er det vanlig at de finansieres ved å la spillerne betale for et abonnement. Det har også blitt vanlig la spillerne spille gratis, men at de må betale for å kjøpe utstyr til figuren sin eller annet innhold. De fleste MMORPG-spill blir kun utgitt til datamaskiner, men noen utvikles også for spillkonsoller.

Historikk

Age Of Conan.
Skjermbilde
Av .

MMORPG-sjangeren har sin bakgrunn i MUD-sjangeren (Multi-User Dungeon), en form for tekstrollespill som fra 1980 lot spillere spillere samhandle med hverandre over internett. Det første spillet som ble kalt et MMORPG var Ultima Online fra 1997, utviklet av Origin Systems og utgitt av Electronic Arts. Utviklerne bak Ultima Online skal ha vært de første som brukte forkortelsen MMORPG som begrep. Ultima Online spilles fremdeles i dag.

På slutten av 90-tallet og ved starten av 2000-tallet begynte mange utviklere å lage spill i den nye MMORPG-sjangeren, med EverQuest (1999) og Asheron's Call (1999) som sentrale titler. I 2001 kom Anarchy Online, et MMORPG skapt av den norske utvikleren Funcom. Lineage (1998) og Lineage II (2003) ble svært populære i Asia.

Utover 2000-tallet ble det gitt ut en rekke MMORPG-titler, med Star Wars Galaxies (2003) og EverQuest II (2004) blant de mest sentrale. Flere av disse spillene opplevde en viss suksess, men ingen kom i nærheten av World of Warcraft (2004), som raskt ble tidenes mest populære MMORPG. Innen kort tid fikk det flere millioner abonnenter, og dette tallet økte helt fram til 2010, da spillet hadde over 12 millioner abonnenter. Etter dette har MMORPG-sjangeren vært sterkt preget av utviklere som har forsøkt å lage spill etter World of Warcrafts modell, deriblant Funcom med Age of Conan og The Secret World, men ingen har oppnådd like stor suksess.

I senere år har populariteten til MMORPG-spill falt en del. Fremveksten av andre populære flerspillerspill, som MOBA-spill (Multiplayer Online Battle Arena), har trolig tatt mye av markedsandelen som tidligere tilhørte MMORPG-spillene. Allikevel finnes det fortsatt millioner av mennesker som fortsatt spiller MMORPG-spill, hvor World of Warcraft fortsatt er det mest populære av de spillene som har en fast betalingsmodell.

Særtrekk

Skermbilde fra The Old Republic, et Star Wars-basert MMORPG.

Av .

Et MMORPG-spill inneholder som regel mye forskjellig innhold som appellerer til ulike typer spillere. Det er vanlig at spillerne deltar i enten PvE (player versus environment), hvor de nedkjemper datastyrte fiender enten alene eller sammen, eller PvP (player versus player), hvor de spiller mot hverandre.

Det er også typisk at spillerne organiserer seg i grupper, ofte kalt guilds (laug). Slike grupper består gjerne av spillere som har felles interesser. For eksempel er det mange som utelukkende består av spillere som legger mye tid ned i spillet, mens andre laug har fokus på å være sosiale.

De fleste MMORPG-spill foregår i en fiktiv verden. Det vanligste er å bruke en middelalderverden med magi og fantasiskapninger som bakgrunn for et spill (se fantasy), men det er også vanlig å la spillet finne sted i en fjern framtid i det ytre rom (se science fiction). Noen MMORPG-spill baserer seg på en eksisterende merkevare, som Star Wars eller Ringenes herre, men de kan også være frittstående.

For spillerne er ofte utviklingen av figuren sin hovedmålet i et MMORPG. Dette oppnås først ved å gå opp i erfaringsnivå (level). Når man går opp i erfaringsnivå får man gjerne tilgang til nye evner, nytt utstyr og nytt innhold. Man kan gå opp i nivå på ulike måter, men det vanligste er at man hjelper datastyrte figurer med ulike typer oppdrag (quests). Når man har nådd øverste erfaringsnivå er vanligvis det neste steget å skaffe figuren sin stadig bedre utstyr i form av våpen, rustninger, magiske ringer og lignende.

De som spiller mest er som regel de som får tak i det beste utstyret. Dette gjør at noen spillere bruker svært mye tid i et MMORPG, noe som har skapt debatt i mediene. Enkelte spillere har sluttet å jobbe eller isolert seg fra omverdenen for å tilbringe mest mulig tid i spillet sitt. Verdens helseorganisasjon har i nyeste utgave av sin diagnosemanual gjort dataspillavhengighet til en diagnose. Dette er et problem som kan gjelde mange typer spill, men forskning tyder på at at det kan være et spesielt stort problem hos de som spiller MMORPG-spill. Forskningen indikerer imidlertid også at et stort flertall av de som spiller dataspill har et normalt, ikke-patologisk forhold til spillingen sin.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg