Et MMORPG-spill inneholder som regel mye forskjellig innhold som appellerer til ulike typer spillere. Det er vanlig at spillerne deltar i enten PvE (player versus environment), hvor de nedkjemper datastyrte fiender enten alene eller sammen, eller PvP (player versus player), hvor de spiller mot hverandre.
Det er også typisk at spillerne organiserer seg i grupper, ofte kalt guilds (laug). Slike grupper består gjerne av spillere som har felles interesser. Noen laug består utelukkende av spillere som legger mye tid ned i spillet, mens andre laug har fokus på å være sosiale.
De fleste MMORPG-spill foregår i en fiktiv verden. Det vanligste er å bruke en middelalderverden med magi og fantasiskapninger som bakgrunn for et spill (se fantasy), men det er også vanlig å la spillet finne sted i en fjern framtid i det ytre rom (se science fiction). Noen MMORPG-spill baserer seg på en eksisterende merkevare, som Star Wars eller Ringenes herre, men de kan også være frittstående.
For spillerne er ofte utviklingen av figuren sin hovedmålet i et MMORPG. Dette oppnås først ved å gå opp i erfaringsnivå (level). Når man går opp i erfaringsnivå får man gjerne tilgang til nye evner, nytt utstyr og nytt innhold. Man kan gå opp i nivå på ulike måter, men det vanligste er at man hjelper datastyrte figurer med ulike typer oppdrag (quests). Når man har nådd øverste erfaringsnivå, er vanligvis det neste steget å skaffe figuren sin stadig bedre utstyr i form av våpen, rustninger, magiske ringer og lignende.
De som spiller mest er som regel de som får tak i det beste utstyret. Dette gjør at noen spillere bruker svært mye tid i et MMORPG, noe som har skapt debatt i mediene. Enkelte spillere har sluttet å jobbe eller isolert seg fra omverdenen for å tilbringe mest mulig tid i spillet sitt. Verdens helseorganisasjon har i nyeste utgave av sin diagnosemanual gjort dataspillavhengighet til en diagnose. Dette er et problem som kan gjelde mange typer spill, men forskning tyder på at at det kan være et spesielt stort problem hos de som spiller MMORPG-spill. Forskningen indikerer imidlertid også at et stort flertall av de som spiller dataspill har et normalt, ikke-patologisk forhold til spillingen sin.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.