Skjermbilde fra League of Legends.

MOBA er en dataspillsjanger hvor to lag spiller mot hverandre på et todelt kart. Hvert lag har en base på sin side av kartet, og målet er å ødelegge motstanderens base. Spillerne velger som regel én figur å spille med før hver kamp, og utvikler denne med egenskaper og utstyr gjennom den enkelte kampen. Samarbeid mellom spillerne er viktig for at laget skal fungere godt.

Faktaboks

Etymologi

forkortelse for engelsk Multiplayer Online Battle Arena

MOBA-sjangeren dukket først opp i form av brukerskapte modifikasjoner til større spill på slutten av 1990-tallet og starten av 2000-tallet. Utover 2000-tallet har det blitt utgitt mange kommersielle MOBA-spill, og sjangeren får stadig større oppslutning.

League of Legends er et av de mest kjente spillene innen sjangeren.

Historikk

MOBA-sjangeren stammer fra sanntidsstrategispillene, men fjerner elementer som ressurssanking og basebygging for å skape en mer strømlinjeformet opplevelse. Opprinnelig var det en modifikasjon til StarCraft fra 1998, kjent som Aeon of Strife, som først introduserte et regelsett som minner om den moderne MOBA-modellen. En stor forskjell fra nyere MOBA-spill var at spillerne brukte statiske figurer som ikke utviklet seg, og at man spilte mot datastyrte motstandere i stedet for mot andre spillere.

Den første modifikasjonen som virkelig etablerte MOBA-sjangeren slik den fremstår i dag, var Defense of the Ancients (DOTA), som ble utviklet med redigeringsverktøyet til strategispillet Warcraft III i 2003. DOTA var inspirert av Aeon of Strife, men utvidet konseptet ved å la to spillerstyrte lag spille mot hverandre.

DOTA ble enormt populært, og gjennomgikk mange forandringer gjennom flere år. Særlig én variant, DOTA Allstars, fikk en svært stor spillerbase sett i forhold til det som var normalt i miljøer rundt brukerskapte modifikasjoner. I 2005 ble det for første gang holdt en større turnering i spillet på utviklermessen BlizzCon. DOTA holdt på populariteten i lang tid, helt til selvstendige utgivelser begynte å ta over mot slutten av 00-tallet.

E-sport og samtid

I 2009 ble League of Legends utgitt av Riot Games, som blant annet bestod av en av designerne bak DOTA Allstars. Som et av de første kommersielle MOBA-spillerne vokste det raskt i popularitet, og ble snart etterfulgt av andre spill som Heroes of Newerth i 2010 og Dota 2 i 2013. Sistnevnte ble utviklet av den profilerte spillutvikleren Valve Corporation, som også hadde en av designerne bak DOTA Allstars med seg.

MOBA-spill har de siste årene blitt svært populære som konkurransespill for profesjonelle utøvere. Særlig League of Legends og Dota 2 har markert seg som e-sport-spill; flere millioner seere følger de største League of Legends-kampene, og over en million seere er registrert for de største Dota 2-kampene.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg