Turbaserte strategispill dukket opp allerede på 1970- og 1980-tallet. Disse spillene var ofte sterkt inspirert av brettspill som Risk. I tillegg var de ofte krigsspill som fant sted i historiske settinger, som andre verdenskrig.
I 1991 kom Civilization, som ble et svært innflytelsesrikt spill. Her fikk spilleren styre en av flere sivilisasjoner fra verdenshistorien, og måtte navigere denne gjennom historien. Det kom etter hvert flere oppfølgere til Civilization, og mange spill som var inspirert av det. I dag kalles denne sjangeren for 4X, avledet av de fire engelske ordene explore, expand, exploit and exterminate ('utforsk, utvid, utnytt og utrydd'), som er beskrivende for hva spilleren prøver å oppnå. Disse spillene dreier seg ofte om å utvikle en sivilisasjon eller politisk enhet teknologisk og militært, slik at man kan dominere og beseire ens motstandere. Ofte er det også mulig å bruke ikke-militære metoder for å nå målene sine i slike spill, som diplomati. Eksempler på spill i denne sjangeren er Alpha Centauri og Endless Legend.
I 1994 kom UFO: Enemy Unknown, et spill som hadde fokus på taktisk planlegging i turbaserte kamper av langt mindre skala enn det som var tilfelle i spill som Civilization. Flere spill med et taktisk, turbasert kampsystem har kommet siden, for eksempel Jagged Alliance 2. I 2012 fikk UFO: Enemy Unknown en oppfølger i XCOM: Enemy Unknown, noe som førte til en viss fornyet interesse for sjangeren blant spillere. Taktiske strategispill fra nyere år inkluderer XCOM 2 og Gears Tactics.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.