Worlf of Warcraft er et dataspill i MMORPG-sjangeren utviklet av amerikanske Blizzard Entertainment og utgitt av Vivendi Universal Games for første gang 23. november 2004 i Nord-Amerika. Det ble utgitt i Europa 11. februar 2005. Siden juli 2008 er det Activision Blizzard som har gitt ut alle installasjoner av spillet.

World of Warcraft er basert på Blizzards populære strategispillserie Warcraft. Spilleren lager seg en figur i en fantasiverden og utvikler denne ved å finne nytt utstyr og samhandle med andre spillere. Det har blitt regnet for å være verdens mest populære MMORPG helt siden det ble lansert.

World of Warcraft ble annonsert 2. september 2001, og hadde da angivelig vært i utvikling siden 1999. Det tok inspirasjon fra mange andre MMORPG-spill, og har særlig blitt sammenlignet med Everquest (1999).

World of Warcraft blir jevnlig oppdatert med mindre innholdspakker og tekniske feilrettinger (patches), men det har også fått flere utvidelsespakker som koster penger i tillegg til den månedlige abonnementsavgiften. Så langt er det gitt ut seks slike tilleggspakker:

  • 2007: The Burning Crusade
  • 2008: Wrath of the Lich King
  • 2010: Cataclysm
  • 2012: Mists of Pandaria
  • 2014: Warlords of Draenor
  • 2016: Legion

Disse utvidelsespakkene gir spillet mer innhold, både i form av områder hvor spillerne kan bevege seg og utvikle figurene sine, og andre større og mindre tillegg. Det er også vanlig å øke det høyeste erfaringsnivået. I dag kan spillerne nå erfaringsnivå 110, i motsetning til den opprinnelige maksgrensen som var på 60.

Da World of Warcraft ble lansert var det en enorm etterspørsel etter spillet; utgiverne ble nødt til å gi det ut i begrensede mengder de første månedene etter lansering for å hindre at serverne ble overbelastet.

Ifølge Blizzard har World of Warcraft på det meste hatt over 12 millioner abonnenter. Videre har originalspillet og alle utvidelsespakkene til og med Cataclysm satt salgsrekorder for PC-spill. I november 2014 kunne utviklerne melde at spillet hadde over ti millioner abonnenter, en ny oppgang i forhold til tidligere år. De siste årene har imidlertid spillets popularitet sunket noe, og Blizzard har nå sluttet å rapportere hvor mange abonnenter spillet har.

World of Warcrafts enorme popularitet har hatt en sterk påvirkning på MMORPG-sjangeren. Mange utviklere har lagd spill med store likhetstrekk til World of Warcraft i håp om å oppnå en lignende suksess, men så langt har ingen klart dette.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.