Jozef Cíger Hronský spilte en sentral rolle i utviklingen av 1900-tallets slovakiske prosa. I 1920-årene skrev han hovedsakelig noveller i tradisjonell realistisk stil. En avgjørende forskyvning i retning av moderne, ekspresjonistisk prosa merker man i romanene Proroctvo doktora Stankovského (Doktor Stankovskýs spådom, 1930) og Chlieb (Brød, 1931). Hans neste roman, Jozef Mak (1933), som skildrer skjebnen til en Sisyfos-aktig skikkelse fra den slovakiske landsbygda, viser en kresen språkkunstner og en suggestiv komposisjonsmester med evnen til å dykke ned i sine romanpersoners underbevissthet og mane frem moderne myter som ryster leseren med sin dype tragikk. Denne linjen viderefører han med novellesamlingen Sedem sŕdc (Sju hjerter, 1934) og de eksperimentelle romanene Na krížnych cestách (På korsveien, 1939) og Pisár Gráč (Skriveren Gráč, 1940), der særlig den sistnevnte gir et grotesk, nesten hallusinatorisk bilde av forfatterens samtid.
Hronský, som var tilhenger av Slovakias politiske uavhengighet, valgte å emigrere i 1945. Han bosatte seg i Argentina, der han også døde. Fra 1945 til 1965 var bøkene hans forbudt i hjemlandet. I eksil utgav han blant annet romanene Andreas Búr Majster (Andreas Búr Mester, 1948), en sterk historie om et skapende menneskes konflikt med sine omgivelser, og Svet na trasovisku (Verden på kvikksand, 1960), forfatterens personlige, men omstridte oppgjør med slovakenes oppstand mot nazistene i 1944.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.