Hilde Hauan Johnsen

Faktaboks

Hilde Hauan Johnsen

Hilde Brita Hauan Johnsen

Født
10. september 1953, Tromsø
Hilde Hauan Johnsen
Av .

Artikkelstart

Hilde Hauan Johnsen er en norsk tekstilkunstner. Hun arbeider i hovedsak med installasjoner hvor hun kombinerer tradisjonelle tekstile teknikker med teknologi, da særlig fiberoptikk. Interessen for materialitet og det å sanse er et gjentagende utgangspunkt. Hennes lange erfaring med gamle tradisjonelle håndverksteknikker er sterkt tilstede i kunstproduksjonen. Vevteknikker og plantefarging er spesielt fremtredende.

Johnsen samarbeider ofte med andre kunstnere eller andre fagfolk i sine kunstprosjekter. Særlig viktig er samarbeidet med lydkunstneren Maia Urstad som har pågått siden 2007.

Utdanning

Johnsen er utdannet ved tekstillinjen på Kolding Kunsthåndverkskole i Sydjylland, Danmark (1975–1979) og Three Schools of Art, Toronto, Canada (1974–1975). I 1981–1982 tok hun scenografiutdannelse ved NRK. På 1980-tallet var hun med å etablere atelierfellesskapet Troms Fylkeskultursenter, kjent som «Kysten» på folkemunne. Atelierfellesskapet i Tromsø er fortsatt aktivt.

I fjorten år var hun professor i tekstil ved Kunsthøgskolen i Bergen. Siden 2019 har hun vært professor ved Kunstakademiet i Tromsø og professor II ved Samisk høgskole i Kautokeino.

Sentrale verk

Hilde Hauan Johnsens kunstinstallasjon Arnestedet (2020).

Arnestedet
Av .

Det første tekstilarbeidet med fiberteknologi var Homage til Yanai som ble utstilt på Tromsø kunstforening i 2002. Nils Johansen (kjent fra Bel Canto) komponerte lyden til verket. Et nyere arbeid med fiberteknologi er Fra arnestedet (2020). Det laget hun sammen med sønnen sin, Mathias Hauan Arbo, som har doktorgrad i robotikk. Verket er av kunstnerens mange utsmykkingsoppdrag og er plassert i foajeen til SpareBank 1 Nord-Norge (Rødbanken) i Tromsø. Her har hun latt seg inspirere av ideen om et arnested, ildstedet i midten av en lavvo. Verket strekker seg ti meter opp i foajeen og består av vevde optiske fibertråder med røde, gule, blå og grønne vevde bånd i lintråd. Disse er håndfarget med planter fra nordnorsk flora.

Et eksempel på det mangeårige samarbeidet med lydkunstneren Maia Urstad, er den fiberoptiske lydinstallasjonen Sprang (2014). Det tar utgangspunkt i en tekstil teknikk som har vært kjent i Norden siden bronsealderen. Installasjonen ble først utstilt på Soft Galleri i Oslo i 2014 og er senere vist i nye versjoner, blant annet på Osterøy Museum.

I 2011 startet hun det sosiale kunstprosjektet The Stitch Project sammen med kunstnerne Kiyoshi Yamamoto, Omaya Salman, Marie Skeie, Britta Marakatt-Labba, Margrethe Kolstad Brekke og Hildur Bjarnadóttir. De reiser til ulike land med en hvit duk som publikum inviteres til å brodere på. Med nål og tråd skaper de møter mellom kulturer. Duken har vært i Gaza, Palestina, Jerusalem, Island, Danmark, Norge og mange andre steder.

Hilde Hauan Johnsen har mottatt en rekke stipender og priser, hatt flere verv og er innkjøpt av blant annet Nordnorsk Kunstmuseum, Nasjonalmuseet og Hadsten kommune i Danmark. I tillegg til utsmykkingsoppdrag, separat- og gruppeutstillinger har hun hatt scenografiske oppdrag.

Utstillinger

Separatutstillinger (i utvalg)

  • SPRANG, work in progress, Osterøy Museum, 2018
  • SOFT galleri, Oslo, 2014
  • Hå Gamle Prestegard, Hå, 2004

Kollektivutstillinger (i utvalg)

  • Kunstgarasjen, Bergen, 2017
  • The survival kit, Riga, Latvia, 2015
  • Kunstnernes Hus, Århus, Danmark, 1993

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg