Det første tekstilarbeidet med fiberteknologi var Homage til Yanai som ble utstilt på Tromsø kunstforening i 2002. Nils Johansen (kjent fra Bel Canto) komponerte lyden til verket. Et nyere arbeid med fiberteknologi er Fra arnestedet (2020). Det laget hun sammen med sønnen sin, Mathias Hauan Arbo, som har doktorgrad i robotikk. Verket er av kunstnerens mange utsmykkingsoppdrag og er plassert i foajeen til SpareBank 1 Nord-Norge (Rødbanken) i Tromsø. Her har hun latt seg inspirere av ideen om et arnested, ildstedet i midten av en lavvo. Verket strekker seg ti meter opp i foajeen og består av vevde optiske fibertråder med røde, gule, blå og grønne vevde bånd i lintråd. Disse er håndfarget med planter fra nordnorsk flora.
Et eksempel på det mangeårige samarbeidet med lydkunstneren Maia Urstad, er den fiberoptiske lydinstallasjonen Sprang (2014). Det tar utgangspunkt i en tekstil teknikk som har vært kjent i Norden siden bronsealderen. Installasjonen ble først utstilt på Soft Galleri i Oslo i 2014 og er senere vist i nye versjoner, blant annet på Osterøy Museum.
I 2011 startet hun det sosiale kunstprosjektet The Stitch Project sammen med kunstnerne Kiyoshi Yamamoto, Omaya Salman, Marie Skeie, Britta Marakatt-Labba, Margrethe Kolstad Brekke og Hildur Bjarnadóttir. De reiser til ulike land med en hvit duk som publikum inviteres til å brodere på. Med nål og tråd skaper de møter mellom kulturer. Duken har vært i Gaza, Palestina, Jerusalem, Island, Danmark, Norge og mange andre steder.
Hilde Hauan Johnsen har mottatt en rekke stipender og priser, hatt flere verv og er innkjøpt av blant annet Nordnorsk Kunstmuseum, Nasjonalmuseet og Hadsten kommune i Danmark. I tillegg til utsmykkingsoppdrag, separat- og gruppeutstillinger har hun hatt scenografiske oppdrag.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.