Geoffrey Hill, britisk dikter; var professor i engelsk ved universitetet i Leeds, og «fellow» ved Emmanuel College, Cambridge; senere bosatt i USA. Hans tidlige dikt, samlet i For the Unfallen (1959), utgjorde et brudd med tidens toneangivende stil, representert ved Philip Larkin. Hills stil var konsentrert og vanskelig; som William Blake og Gerard Manley Hopkins ville han fange livets sentrale gåter i ord, samtidig som han viser hvor tvetydige og glatte ord kan være.

De senere samlingene King Log (1968), Tenebrae (1978) og The Mystery of the Charity of Charles Péguy (1983) tar opp tre temakretser: politikk, kjærlighet og tro. Hill var opptatt av statsmakt, og av hva som skaper diktaturer, krig, jødemord. Samtidig rettet han et kritisk blikk mot våre reaksjoner på slike uhyrligheter. Diktet September Song fra King Log skildrer et jødisk barn i Tyskland i 1942, og også dikterens dilemma, som består i det potensielt smakløse i å behandle et slikt emne.

Mercian Hymns (1971) er en samling korte tekster i grenseområdet mellom poesi og prosa. De handler om en konge, Offa, som regjerte i Midt-England for over tusen år siden. Hill bruker ham som et symbol for denne delen av verden, og knytter århundrene sammen i levende episoder fra handel, krig, barnelek og kunst. Noen av diktene er humoristiske perler, men alvoret er aldri langt borte: menneskers sans for makt og for kunst er forbundet på foruroligende måter.

Hill var en omstridt dikter, noe som er naturlig på grunn av hans egenartede stil og hans skarpe tematiske profil. Collected Poems kom i 1994, og The Triumph of Love i 1998. Han var også kjent som en skarpsindig og særpreget litteraturkritiker, og for sin fine gjendiktning av Ibsens skuespill Brand.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.