Gardar Eide Einarsson

Faktaboks

Gardar Eide Einarsson
Født
12. januar 1976, Oslo
Gardar Eide Einarsson, Untitled wallpainting (total revolution), 2001
/BONO.
Lisens: Vernet verk

Gardar Eide Einarsson er en av de mest framtredende norske samtidskunstnerne på 2010-tallet. Einarsson jobber med funnet materiale, bilder og symboler som han konverterer til plakater, fotografi, maleri, video og installasjonsprosjekter. Det han lager blir beskrevet som antiestetisk, politisk og institusjonskritisk i arven etter konseptkunsten fra 60- og 70-tallet.

Einarsson har sin utdannelse fra Statens kunstakademi i Bergen 1996–2000, Staatliche Hochschule fur Bildende Künste – Städelschule i Frankfurt 1999–2000 og det uavhengige studioprogrammet ved Whitney-museet i New York fra 2001 til 2003. I tillegg studerte han arkitektur ved Cooper Union School of Architecture i 2002.

Forskningsbasert kunst

I utstillingen Power has a Fragrence ved Astrup Fearnley museet i 2011 viste Gardar Eide Einarsson et stort antall arbeider med et grafisk, svart-hvitt og trykksaklignende uttrykk. Bildene inneholder provokative tekster og ikonografi som stammer fra amerikanske subkulturer, revolusjonære grupper og gangstermiljøer Einarsson har hentet på internett. Arbeiden hans undersøker ofte makt og hvordan det kommer til uttrykk i bilder.

Dette graffitilignende billedspråket gir assosiasjoner til marginalisert politisk virksomhet, men også til popkunstens appropriasjoner på 60-tallet.

Arbeidene til Einarsson har imidlertid et sterkt innslag av slapstick, her kjennetegnet av rennende maling og et upolert utseende.

Kritiske kunstprosjekter

Einarssons kunst er langt fra enhetlig. Senere utstillinger viser for eksempel et større innslag av farger i både installasjonsarbeider og malerier. Einarssons ulike prosjekter har imidlertid en satirisk og humoristiske undertone som er felles for dem.

I likhet med kunstneren Matias Faldbakken, som Einarsson ved flere anledninger har samarbeidet med, synes valg av medier å være underordnet kunstverkenes idé om å undersøke marginale kulturfenomener. Einarsson vier spesielt den mannlige outsideren, myten om den amerikanske cowboy og macho-individet et kritisk blikk.

Einarsson og Faldbakken hører begge til det nykonseptuelle miljøet rundt Galleri Standard i Oslo.

Einarsson bor og arbeider i New York og Tokyo.

Utstillinger i utvalg

  • 2017: The Violence under the surface, Louisiana museum, København
  • 2013 Festspillutstilling, Bergen Kunsthall, Bergen
  • 2012 Sorry if I got wrong, bur something definitely isn't right, Team Gallery, New York, USA
  • 2012 Gardar Eide Einarsson, Maureen Paley, London, England
  • 2011 Gardar Eide Einarsson, Bonniers Konsthall, Stockholm, Sverige
  • 2010 Power has a Fragrence, Astrup Fearnley Museet, Oslo
  • 2008 No chaos, Damn it!, Standard, Oslo
  • 2008 Whitney Biennial 2008, Whitney Museum, New York, USA
  • 2006 Tokyo Underworld, Nils Stærk Contemporary Art, Køpenhavn, Danmark
  • 2005 Leashed or Confined, Team Gallery, New York, USA
  • 2003 o.u.t.l.a.w. Atle Gerhardsen, Berlin, Tyskland
  • 2000 Momentum- Nordic Festival for Contemporary Art, Moss, Norge
  • 1999 Notes From the Underground, Galleri 21:25, Oslo

Utsmykninger i utvalg

  • The Loneliness of the Long Distance Runner, Ås videregående skole, Akershus.

Offentlige samlinger i utvalg

  • Astrup Fearnley Museet, Oslo
  • Berkeley Art Museum, Berkeley, USA
  • Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles, USA
  • Malmö Konst Museum, Malmö, Sverige
  • Moderna Museet, Stockholm, Sverige
  • Museum of Modern Art, New York, USA
  • Museum für Moderne Kunst, Frankfurt Am Main, Tyskland
  • Museum of Contemporary Art, Los Angeles, USA
  • Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo

Eksterne lenker

Litteratur

  • Øystein Ustvedt, Ny norsk kunst etter 1990, 2011.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg