Matias Faldbakken, norsk billedkunstner og forfatter. 

Faldbakkens arbeider omhandler bilder, språk og emner fra populærkulturen og består gjerne av masseproduserte gjenstander eller materiale hentet fra aviser, tidsskrifter, TV og Internett. Han jobber også med materialer som spraymaling eller benytter seg av aluminiumstape festet direkte på veggen eller på MDF-plater, tomme VHS-kassetter og høytalerkasser. Faldbakkens litterære produksjon er hovedsakelig skrevet i en satirisk og samfunnskritisk stil.

Faldbakken har sin utdanning fra Kunstakademiet i Bergen (1994-98) og Staatliche Hochschule für Bildende Künste, Städelschule, Frankfurt am Main (1996-97). Sentralt i Faldbakkens kunstneriske produksjon står en særlig interesse for forskjellige motkulturelle uttrykk og undergrunnskulturelle fenomener, ofte i kombinasjon med det absurde og destruktive. Hans tekstbaserte arbeider approprierer blant annet ufullstendige setninger, noe som åpner opp for et mangfold av betydninger og tvetydighet. Bildene han anvender er som regel hentet fra media, men er forstørret og beskåret på en slik måte at de tømmes for alt innhold.

Faldbakkens arbeider inneholder et bredt spekter av referanser, blant annet til den historiske avantgardens bruk av såkalte readymades, det vil si gjenstander tatt ut av sin opprinnelige sammenheng og plassert inn i kunstrommet. I tillegg inneholder arbeidene hans tydelige referanser til den modernistiske abstrakte maleritradisjonen med kunstnere som Kasimir Malevitsj og Ad Reinhardt eller konseptkunsten på 1960-tallet, og spesielt kunstnere som Mel Bochner, Lawrence Weiner, Richard Serra og On Kawara, og musikkindustriens artefakter.

Faldbakkens litterære og visuelle praksis går hånd i hånd, og overlapper hverandre i mange tilfeller. Han debuterte som forfatter høsten 2001 under pseudonymet Abo Rasul med romanen the Cocka Hola Company – Skandinavisk misantropi, en samtidssatire som retter søkelyset mot samtidens pornoindustri. Under samme pseudonym skrev Matias Faldbakken Macht und rebel. Skandinavisk misantropi 2 (2002) og Unfun – Skandinavisk misantropi 3 (2008), sistnevnte avsluttet trilogien «Skandinavisk misantropi».

Misantropi-trilogien rommer krass kritikk av det skandinaviske velferdssamfunnet og problematiserer samfunnets liberalistiske og demokratiske grunnverdier. Faldbakken blir av kritikere betegnet som en reflektert og underholdende skribent, som også lykkes i å være ubehagelig og utfordrende. Han debuterte som dramatiker 2007 med Kaldt produkt, en omskrivning av Ibsens Et dukkehjem. Også essayer.

Matias Faldbakken er sønn av den norske forfatteren Knut Faldbakken

  • 2001: The Cocka Hola Company – Skandinavisk misantropi
  • 2002: Macht und rebel. Skandinavisk misantropi 2
  • 2008: Unfun – Skandinavisk misantropi 3
  • 2005: Untitled (Video Sculpture)
  • 2005: Away from sound
  • 2007: Newspaper Ad #12
  • 2008: Untitled (Book Sculpture)
  • 2008: One Spray-Can Not For Public Use
  • 2005: Den nordiske paviljongen ved Venezia biennalen
  • 2009: Nasjonalmuseet for kunst/Museet for samtidskunst i Oslo
  • 2009: Ikon Gallery i Birmingham, England
  • 2012: dOCUMENTA 13 i Kassel, Tyskland
  • Vassenden, Eirik: "Vi må ikke like det: Abo Rasul og kunstens implosjon" i Den store overflaten: tekster om samtidslitteraturen, 2004. Finn boken i Bibsys.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.