Fiat BR.20, italiensk tomotors bombefly, brukt i den spanske borgerkrig, av Japan i krigen mot Kina og av Italia under den annen verdenskrig.

BR.20 fløy første gang 10. februar 1936, og den første skvadronen i det italienske flyvåpenet ble utstyrt med flytypen høsten samme år. 

BR.20 ble brukt under den spanske borgerkrig fra sommeren 1937, gjenværende fly overlatt til Spania etter borgerkrigen var over, og under invasjonen av Frankrike. BR.20M ble brukt fra baser i Belgia under Slaget om Storbritannia. I tillegg ble varianter av BR.20 brukt mot Malta, i Nord-Afrika, og mot Hellas og Jugoslavia.

Etter overgivelsen til de allierte i september 1943 ble BR.20 brukt av italienske styrker på begge sider, men hovedsaklig som trenings- og transportfly.

I alt ble over 230 BR.20 produsert frem til 1940, hvorav 85 ble eksportert til Japan, og ytterligere 264 av den moderniserte BR.20M frem til 1942. 15 BR.20bis ble og produsert i 1943, men ble ikke brukt operativt.

Fiat BR.20 var utstyrt med to Fiat A.80 18-sylindrede stjernemotorer med en ytelse på 1 000 hk hver, var normalt utrustet med en 12,7 mm og to 7,7 mm mitraljøser, og kunne bære en bombelast opptil 1 600 kg. Vingespenn 21,56 m, lengde 16,10 m, maksimal startvekt 9 900 kg, topphastighet 432 km/t ved 16 40 fot (5 000 m).

 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.