Fernand Crommelynck, belgisk franskspråklig dramatiker. Han ble født og døde i Frankrike. Crommelynck kom fra en familie av teaterfolk og var selv skuespiller før han slo gjennom som forfatter. Stykkene hans er inspirert av flamsk symbolistisk litteratur, men viser også at han fikk sterke impulser fra Henrik Ibsens seneste skuespill.

Crommelyncks komedier er preget av rik fantasi og stor menneskekunnskap, og også av troen på at menneskets karakter er fylt av gåter. Han har skapt mange skikkelser som styres av behovet for å herske over medmenneskene, men også skikkelser preget av uskyld og ønsket om å vise kjærlighet. Han videreutvikler noen elementer fra den klassiske komedien, for eksempel fra Molière, men skuespillene hans ender ikke alltid lykkelig slik det er vanlig i tradisjonell komedie

Som Crommelyncks hovedverk regnes Le Cocu magnifique (1921, «Den storslagne hanrei»), en harselas over grunnløs sjalusi. Også i andre skuespill forener han farse, lyrisk komedie og et alvor som nærmer seg det tragiske. I 1929 vant han en belgisk teaterpris for Carine ou jeune fille folle de son âme («Carine eller den unge piken som var gal i sjelen») . Blant hans øvrige stykker kan nevnes Le Sculpteur des masques (1908,«Maskeskulptøren»), Le Marchand des regrets (1913, «Lengselsselgeren»), Une Femme qui a le cœur trop petit (1934, «En kvinne som har et for lite hjerte» og Chaud et froid (1936, «Varmt og kaldt»).

Crommelynck begynte tidlig å arbeide med film og var skuespiller i stumfilmer som ble produsert i flere land.  Etter hvert gikk han stadig mer over til å arbeide med manus og regi. En rekke av de tidligste filmene hans er gått tapt. Blant filmer han enten deltok i eller laget manus til, kan nevnes stumfilmen Le juif polonais (1925, «Den polske jøden») og lydfilmen Le roman de Werther (1938, «Romanen om Werther»), etter J. W. von Goethes roman.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.