Ernst Haas

Faktaboks

Ernst Haas
Uttale
ha:s
Født
2. mars 1921, Wien, Østerrike
Død
12. september 1986, New York, USA

Racecar, fotografi av Ernst Haas fra 1957

Ernst Haas var en amerikansk fotojournalist, født i Østerrike. Han er kjent for sine suggestive og nyskapende bilder, der fargene ofte utgjør det billedmessige hovedelement. Hans arbeid med bevegelsesuskarphet og farger er av særlig stor betydning. Haas regnes som en av pionerene innen fargefotografering og var en av de mest innflytelsesrike fotografene i det 20. århundre.

Karriere

Haas var i ung alder delt i interesse mellom medisin og malerkunst, men forlot begge til fordel for fotografering og eksperimenterte i begynnelsen med abstrakte former, lys og skygger. Han kjøpte sitt første kamera i 1946, et Rolleiflex toøyet speilreflekskamera.

Haas ble tilknyttet billedmagasinet Heute fra 1947 og flyttet fokus fra abstrakte bilder til fotojournalistikk. Haas fikk jobbtilbud fra billedmagasinet Life men han takket nei for å beholde uavhengigheten sin. Hans første store arbeid omhandlet hjemsending av krigsfanger, hvilket brakte ham en invitasjon fra Robert Capa til å bli med i Magnum Photos. Der fikk han god kontakt med Henri Cartier-Bresson og Werner Bishop.

Deretter ble han verdensberømt med foto-essayet The Miracle of Greece.

Etter å ha flyttet til USA i 1950 begynte han å eksperimentere med Kodachrome fargefilm. Han laget den banebrytende billedserien New York (1953) for billedbladet Life, hans første arbeid i farger. Senere fulgte billedserier om Paris (1955) og Venezia (1956). På denne tiden begynte hans eksperimenter med kamerabevegelser og «utflytende» farger. I 1962 fikk han en separatutstilling på Museum of Modern Art i New York og året etter utkom hans første bok, Elements, der han fotograferte med nærmest impresjonistiske effekter. Gjennom hele karrieren reiste Haas mye og fotograferte for mange innflytelsesrike publikasjoner, som Life, Vogue og Look.

Haas har utgitt blant annet bøkene:

  • Elements (1963)
  • The Creation (1971)
  • In America (1975)
  • In Germany (1977)
  • Himalayan Pilgrimage (1978)

Etter at Ernst Haas døde overtok Ernst Haas Studio samlingen hans av bilder, og bistår forskere og fører tilsyn med alle prosjekter som er relatert til hans arbeid. Arven etter Haas består av mer enn 250 000 fargedias, 100 000 svart-hvitt negativer og en omfattende samling korrespondanse. Ernst Haas Studio ligger i New York.

Fotografen Ernst Haas

Da Ernst Haas fotograferte i svart-hvitt i New Mexico-ørkenen for Magnum opplevde han en lengsel etter farger, en lengsel som skulle bli en livslang reise i utforskning og betydningen av farger innen fotografering. Han hadde kunstmalerens øyne og dikterens sjel og det sies at før Ernst Haas fantes det ikke fargebilder, bare fargede bilder. Selv om han var magnunfotograf i fotojournalistikkens storhetstid var han likevel ikke interessert i fargebilder som medium innen reportasjen, han ville formidle drømmer og stemninger og introduserte komposisjoner, farger og fargetoner som verden ikke tidligere hadde sett. Etter å ha konvertert helt til fargefotografering rettet han oppmerksomheten mot bevegelse, der han eksperimenterte med lukkertider, motiv- og kamerabevegelse for å formidle skjønnheten i bevegelsene.

I 1958 kåret et internasjonalt panel med fremtredende kritikere, lærere, redaktører, kunstnere og profesjonelle fotografer de ti største fotografene i verden. Ernst Haas var den ene, de andre var Ansel Adams, Richard Avedon, Henri Cartier-Bresson, Alfred Eisenstaedt, Philippe Halsman, Yousuf Karsh, Gjon Mili, Irving Penn og W Eugene Smith.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg