På 1930-tallet var Lutyens den første komponist i England som komponerte i tolvtonestilen. Til tross for en dissonantisk stil må hennes musikk sies å være både følsom og lyrisk. Etter først helt og holdent å ha tatt avstand fra et tonalt tonespråk gikk hennes stilutvikling senere mot et kompromiss mellom det tonale og det atonale.
Hun komponerte fremfor alt musikk for fjernsyn og radio samt for scenen. Av verker kan nevnes operaene The Numbered (1966–67), Isis and Osiris (1969) og Time Off! – not a Ghost of a Chance (1972), balletter, korverker som No. 3 of Three Salutes (etter Milton, 1942), The Pit (1947), Requiem for the Living (1948), Motet (etter Ludwig Wittgenstein, 1965), en rekke orkesterverker, konserter og kammermusikkverker. Hun skrev også selvbiografien A Goldfish Bowl (1972).
Luytens var datter av arkitekten Edwin Lutyens.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.